8 ترفند برای جلوگیری از شفته شدن برنج

به گزارش لیسو، برنج شفته به برنجی گفته می گردد که بر اثر جوشیدن زیاد یا آب بیش از حد حالت چسبنده پیدا نموده و بافت دانه دانه و مجزای خود را از دست داده است.

8 ترفند برای جلوگیری از شفته شدن برنج

شفته شدن برنج یعنی چی؟ احتمالا این اصطلاح را بسیار شنیده اید و ممکن است دوست داشته باشید تا بدانید شفته شدن برنج چیست و به چه علت ایجاد می گردد. معمولا عوامل مختلفی موجب شفته شدن برنج می گردد اما شما می توانید با یاری گرفتن از فوت و فن پخت برنج کته و آبکش یک برنج دانه دانه با ظاهری مجلسی را بپزید. با خبرنگاران همراه باشید تا راهکارهای جلوگیری از شفته شدن برنج را یاد بگیرید.

راهکارهای جلوگیری از شفته شدن برنج

برنج را در آب نمک خیس کنید

اولین و مهم ترین روش این است که برنج را حداقل یک الی دو ساعت در آب نمک خیس دهید. برای این کار باید برنج را بشویید. سپس برنج را داخل یک ظرف بزرگ آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. معمولا برای برنج آبکش به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری نمک اضافه می گردد. برای برنج کته نیز هر دو پیمانه برنج به یک قاشق نمک احتیاج دارد.

از قابلمه مناسب بهره ببرید

حتماً برنج را در قابلمه مناسبی بپزید. اگر قابلمه برنج شما کوچک باشد، فضای کافی برای باز شدن نخواهد داشت و این موضوع موجب شفته شدن آن می گردد. برای جلوگیری از چسبیدن و خمیر شدن برنج حتما ظرف خود را طوری انتخاب کنید که دوبرابر حجم برنج خام شما باشد.

برنج را در زمان مناسب آبکش کنید

وقتی برنج را دیر آبکش کنید و زیاد از حد نرم گردد، برنج شما احتمالا شفته و چسبناک خواهد شد. برای آبکش کردن سعی کنید زمانی برنج را آبکش کنید که نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و فقط کمی بافت آن از حالت خیلی خشک خارج شده و تا حدودی قد کشیده است.

یک ترفند طلایی: اینکه بدانید چه زمانی باید برنج را آبکش کنید این است که روی دانه برنج دو ترک خورده باشید. سپس برنج را آبکش کنید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

کمی روغن به برنج اضافه کنید

در زمان جوشیدن برنج بهتر است 2 قاشق روغن به آن اضافه کنید تا بهتر بپزد. قرار دادن یک استکان آب سرد داخل قابلمه برنج در زمان پخت برنج موجب می گردد برنج خوب قد بکشد.

برنج را با آب سرد نشویید

یکی از اشتباهاتی که خیلی از خانم ها انجام می دهند، شستن برنج با آب سرد بعد از آبکش کردن آن است. این کار موجب می گردد برنج شما به اصطلاح شوک گردد و دیگر قد نکشد. برای شستن برنج آبکش شده بهتر است از آبی بهره ببرید که خیلی یخ و سرد نیست.

آن را زیاد هم نزنید

هم زدن بیش از حد برنج در زمان پخت موجب می گردد دانه های برنج خرد شوند و حالت خمیری و شفته پیدا نمایند. برای هم زدن برنج می توانید با پشت قاشق به آرامی این کار را انجام دهید.

استفاده از روغن هنگام پخت

اضافه کردن روغن به برنج موجب می گردد تا دانه های برنج از هم جدا شوند و به هم نچسبند. هر چقدر برنج شما روغن کمتری داشته باشد، احتمالا شفته تر به نظر خواهد رسید. از طرف دیگر روغن ظاهر برنج شما را زیباتر می نماید و طعم بهتری به آن می بخشد.

بیش از حد به برنج آب اضافه نکنید

خیلی از افراد بعد از دم کردن برنج و زمانی که برنج را آبکش کردند، چند بار به آن آب اضافه می نمایند تا بخار کند. اضافه کردن آب بیشتر از حد احتیاج می تواند موجب شفته شدن برنج قالبی و کته گردد. سعی کنید در زمان دم کشیدن برنج در آن را کمتر باز کنید تا بخار آن از بین نرود. در صورت احتیاج نیز می توانید یک بار کمی آب به آن اضافه کنید تا برنج به خوبی بپزد. طرز تهیه پیراشکی پفکی بدون فر را بخوانید.

با برنج شفته چه غذایی درست کنیم؟

  • اولین و برترین کار استفاده از آن به عنوان ته دیگ برنج در یک قابلمه برنج دیگر است.
  • با برنج شفته ته چین مرغ یا گوشت درست کنید.
  • می توانید از برنج شفته برای تهیه سوپ، آش، شیر برنج، کوکو، کوفته برنجی و شله زرد بهره ببرید.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا دستورهای بیشتر از آشپزی چیز کیک شکلاتی یخچالی را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2082

به "8 ترفند برای جلوگیری از شفته شدن برنج" امتیاز دهید

1 کاربر به "8 ترفند برای جلوگیری از شفته شدن برنج" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ترفند برای جلوگیری از شفته شدن برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید