اسکن شبکیه چشم راهی برای تعیین سن زیستی و خطر مرگ

به گزارش لیسو، یک اسکن سریع و بدون درد از کره چشم انسان روزی خواهد توانست به پزشکان یاری کند تا کسانی را که از نظر فیزیولوژیکی در حال پیر شدن سریع تر از معمول هستند و در معرض خطر مرگ زودهنگام بیشتری قرار دارند، شناسایی نمایند.

اسکن شبکیه چشم راهی برای تعیین سن زیستی و خطر مرگ

دو نفر که سال های یکسانی را پشت سر گذاشته اند، لزوما از نظر فیزیکی شرایط یکسانی ندارند.

نگاه کردن به عمق چشم یک فرد می تواند راه بسیار بهتری برای مقدار گیری سن واقعی زیستی آن ها باشد و می تواند نگاهی اجمالی به سلامت آینده بیماران باشد.

حالا یک مدل یادگیری ماشینی ایجاد شده که می تواند سال های زندگی افراد را به سادگی با نگاه کردن به شبکیه چشم -بافت پشت چشم- پیش بینی کند.

این الگوریتم به قدری دقیق بوده که توانسته سن نزدیک به 47000 بزرگسال میانسال و مسن در بریتانیا را با دقت 3.5 سال پیش بینی کند.

با گذشت حدود ده سال از اسکن اولیه چشم های این افراد، 1871 نفر مردند و کسانی که شبکیه به ظاهر پیرتری داشتند بیشتر در میان درگذشتگان بودند.

به عنوان مثال، اگر الگوریتم پیش بینی می کرد که شبکیه چشم افراد یک سال از سن واقعی شان بزرگ تر است، خطر مرگ به هر دلیلی در 11 سال آینده 2 درصد افزایش می یافت و خطر مرگ آن ها به دلیلی غیر از بیماری قلبی عروقی یا سرطان 3 درصد افزایش یافت.

یافته ها صرفاً مشاهده ای هستند، به این معنی که ما هنوز نمی دانیم چه چیزی این رابطه را در سطح بیولوژیکی سبب می گردد.

با این وجود، نتایج شواهد فزاینده ای را تایید می نماید که شبکیه چشم به آسیب های ناشی از پیری بسیار حساس است. از آنجایی که این بافت میزبان دارای رگ های خونی و اعصاب است، می تواند اطلاعات مهمی در خصوص سلامت عروق و مغزی کلی یک فرد به ما بدهد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که سلول های پشت چشم انسان می توانند به ما در پیش بینی آغاز بیماری قلبی عروقی،بیماری کلیوی و سایر علائم پیری یاری نمایند. اما این اولین مطالعه ای است که شکاف سنی شبکیه را به عنوان یک پیش بینی نماینده قوی مرگ و میر پیشنهاد نموده است.

پس سلامت شبکیه می تواند دریچه مهمی برای سلامت قلب و عروق باشد مطالعات قبلی هم نشان داده بودند که عکس های شبکیه می تواند به پیش بینی عوامل خطر قلبی عروقی یاری کند. در واقع شبکیه به آسیب های تجمعی ناشی از افزایش سن که خطر مرگ و میر را افزایش می دهد حساس است. شبکیه چشم می تواند به راحتی در کمتر از 5 دقیقه اسکن گردد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1946

به "اسکن شبکیه چشم راهی برای تعیین سن زیستی و خطر مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکن شبکیه چشم راهی برای تعیین سن زیستی و خطر مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید