اظهارات ماکرون درباره ترکیه و اردوغان و پاسخ تند آنکارا

به گزارش لیسو، وزارت امور خارجه ترکیه اظهارات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه علیه رئیس جمهور اردوغان و این کشور را تاسف بار و غیرقابل قبول خاطرنشان کرد.

اظهارات ماکرون درباره ترکیه و اردوغان و پاسخ تند آنکارا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آناتولی، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه ای اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه علیه رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای خود در یک برنامه تلویزیونی را تاسف بار دانست.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه در قبال مسائل مربوط به مدیترانه شرقی، سوریه و لیبی سیاست های مشروع مبتنی بر حقوق بین المللی پیگیری می نماید، نوشت: اظهارات جناب ماکرون به سوالات عمدی در این برنامه بر خلاف دوستی و هم پیمانی دو کشور بوده و آن را غیرقابل قبول می بینیم.

آکسوی اضافه کرد: اظهارات وی علیه رئیس جمهور اردوغان و ترکیه در برهه ای که برای کاهش تنش ها و برقراری آرامش و دوستی بین ترکیه و فرانسه کوشش می کنیم، تاسف بار و ناسازگار است. مسائل فعلی میان دو کشور نیز از این ناسازگاری و عدم صمیمیت ناشی می گردد. بار دیگر یادآوری می کنیم که ترکیه در این دوره به نگرش و گفتمان های منفی و مثبت فرانسه به همان روش پاسخ خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اظهارات ماکرون مبنی بر دخالت ترکیه در امور داخلی فرانسه و نیز انتخابات پیش روی این کشور را نیز رد کرد.

ماکرون در مصاحبه با شبکه 5 فرانسه گفته بود که ترکیه در پی دخالت در انتخابات آینده فرانسه است. همچنین آنکارا کوشش دارد تا اصول فرانسه را تضعیف کند.

رئیس جمهور فرانسه در مورد اینکه آیا ترکیه همکار پاریس است، گفت: در موضوع سوریه و آمدن افراد خطرناک(به فرانسه) همکاری امنیتی با ترکیه داریم، همچنین در موضوع آوارگان نیز همکاری داریم. ترکیه بالاترین میزان پناهجویان از سوریه را در خود جای داده است. باید با آنها مصاحبه کنیم، اگر بگوییم مصاحبه نداریم و آنها درهایشان را باز نمایند، 3.5 میلیون پناهجوی سوری به اروپا سرازیر خواهند شد.

ماکرون در مورد اسلام هراسی در فرانسه نیز مدعی شد که چنین چیزی از سوی دولت فرانسه وجود نداشته ما از اسلام هراسی حمایت نکرده ایم. بعضی شبکه های مورد حمایت ترکیه و قطر این موضوع را منتشر کردند در حالیکه چنین نبوده و این باعث شد که ما برای چند هفته در کشورهای دنیا اسلام مورد حمله قرار بگیریم.

وی رفتار ترکیه در مدیترانه شرقی را اقدامی یکجانبه خواند که مناسب یک عضو ناتو نبوده و گفت: ما در سوریه علیه داعش همکاری می کنیم اما در مدیترانه از سوی ترکیه مورد حمله قرار گرفته ایم.

رئیس جمهور فرانسه گفت: رفتار سخت با ترکیه ریسک دور شدن این کشور را افزایش می دهد. باید با کشورهای ترکیه و روسیه دیالوگ را برقرار کنیم.

پیش از این نیز اظهارات ماکرون علیه اردوغان با واکنش های تند اردوغان و مقامات ترکیه روبرو شده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1524

به "اظهارات ماکرون درباره ترکیه و اردوغان و پاسخ تند آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات ماکرون درباره ترکیه و اردوغان و پاسخ تند آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید