یارگیری های ظریف از اروپا تا آسیا ، سردار دیپلماسی دست پر آمد

به گزارش لیسو، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی 18 روز سفر با دست پر به تهران بازگشت.

یارگیری های ظریف از اروپا تا آسیا ، سردار دیپلماسی دست پر آمد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

ابوالفضل خدائی: سفرهای آسیایی وزیر خارجه کشورمان بامداد دوشنبه 4 شهریورماه در حالی شروع شد که پیش از آن ظریف به محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت در فرانسه رفت تا با مقام های آن کشور دیدار کند. علیرغم حاشیه و جنجال هایی که این سفر کوتاه با خود به همراه داشت وزیر خارجه کشورمان درتوئیتی نوشت که دیپلماسی فعال ایران در جستجوی تعامل سازنده ادامه دارد. ظریف پس از سفر جنجالی به بیاریتز فرانسه و دیدار با مکرون و لودریان در توئیت خود نوشت: با وجود سختی ها و دشواری های پیش رو تجربه این دیدارها به امتحان کردنش می ارزد. پس از اتمام برنامه ها در فرانسه ظریف به تهران بازگشت و در اولین مقصد از سفرهای آسیایی به پکن پایتخت چین سفر کرد تا با مقام های این کشور در طیف گوناگونی از موضوعات رایزنی کند که در ادامه در جریان مهم ترین تحولات اتفاق افتاده در این سفرها قرار خواهید گرفت :

به گزارش خبرنگاران، سفر ظریف به پکن به دعوت همتایش انجام شد و طبق برنامه های اعلام شده روابط دوجانبه و مهمترین مسایل منطقه ای و بین المللی محورهای رایزنی وزیر خارجه کشورمان با مقام های پکن بود.

ظریف درباره سفربه پکن از یک نقشه راه 25 ساله اطلاع داد و نوشت: از بیاریتز و پس از توقف در تهران برای تغییر هواپیما، به پکن وارد شدم. روزهای مهمی پیش رو است: من در اینجا یک نقشه راه 25 ساله برای عملی کردن شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین و نقش آفرینی فعال در ابتکار یک پهنه - یک راه ارائه خواهم کرد. ایستگاه های بعد: ژاپن و مالزی.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با اشاره به سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور اظهار کرد که پکن آماده توسعه همکاری ها با ایران در بخش های مختلف است.

اما در ادامه نوبت به نشست ظریف با همتای چینی رسید، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر توسعه همه جانبه روابط راهبردی و هزاران ساله دو ملت ایران و چین، فشار مالی و تحریم های آمریکا ضد چین و نیز مداخله آن کشور و بعضی کشورهای غربی در امور داخلی آن را محکوم کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه چین در این دیدارها ضمن تاکید بر چندجانبه گرایی، لزوم رعایت توافقات بین المللی و حفظ صندلی شورای امنیت را یادآورشد و گفت: چین از هر اقدامی که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر گردد و نیز حقوق مشروع ایران در برجام و منافع مالی ناشی از آن حمایت می نماید.

پس از این دیدار بود که وزیر خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی هایش با همتای چینی خود از پیشنهاد یک نقشه راه 25 ساله برای تحکیم شراکت جامع راهبردی و نقش آفرینی فعال در ابتکار یک پهنه، یک راه اطلاع داد.

محمدجواد ظریف در توییتی به زبان چینی نوشت: با دوست خوبم وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفت وگوی مفصل و سازنده ای داشتم. درباره موضوعات دوجانبه، منطقه ای و دنیای دیدگاهی مشترک داریم. یک نقشه راه 25 ساله برای تحکیم شراکت جامع راهبردی و نقش آفرینی فعال در ابتکار یک پهنه، یک راه پیشنهاد کردم.

واکنش ظریف به اظهارات جنجالی مکرون

در این سفر حواشی ها هم به دنبال ظریف رفت؛ وزیر خارجه جمع خبرنگاران به اظهارات مکرون در واکنش به موضع گیری رئیس جمهور کشورمان، در سفر بیاریتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست تا زمانی که آمریکا به جمع پنج بعلاوه یک بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن موقع هم گفت و گوی دو جانبه ای نخواهیم داشت.

خواستار جنگ نیستیم؛ در صورت تعرض از خود دفاع می کنیم

ظریف همچنین در آخرین سلسله برنامه هایش در چین با نشریه زوددویچه سایتونگ تاکید نمود ایران خواستار جنگ نیست اما اگر مورد تعرض قرار گیرد از خود دفاع می نماید.

این اظهار نظر ظریف بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری دنیا به همراه داشت.

ارزیابی درباره دیدارها با مقام های پکن

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ترک چین، توضیح داد: ظریف نقش ایران در طرح یک پهنه - یک راه (یک کمربند - یک جاده) را از دیگر موضوعات مورد بحث میان دو طرف اظهار داشت و گفت: کریدورهای جنوب - شمال، جنوب - غرب و شرق - غرب ایران می تواند در خدمت توسعه منطقه و ارتباطات بیشتر منطقه ای و دنیای باشد ایران از دیرباز در جاده ابریشم قدیم نقش محوری داشته است و در ابتکار یک پهنه یک راه هم نقش قابل توجهی می تواند داشته باشد.

شروع برنامه ها در ژاپن

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات ژاپن، عصر سه شنبه (به وقت محلی)(پنجم شهریور ماه) وارد توکیو شد. وزیر خارجه کشورمان در اولین دیدارها با همتای ژاپنی خود کونو تارو دیدار کرد. طرفین در این دیدار درباره روابط دو جانبه، آخرین تحولات و تحرکات دیپلماتیک در خصوص اجرای برجام، مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله شرایط حساس خلیج فارس و خاورمیانه و سایر موضوعات مورد علاقه مصاحبه و گفتگو کردند. ظریف همچنین با وزیر خارجه لیبی نیز دیدار کرد.

سپس وزیر خارجه ژاپن در ارزیابی دیدارش با ظریف گفت: در دیدار امروز، طرفین توافق کردند که ارتباطات نزدیکی میان ژاپن و ایران، که از لحاظ تاریخی روابط محبت آمیز ای دارند، برقرار گردد تا تنش بین ایالات متحده و ایران کاهش یابد.

وی ادامه داد: بر اساس مواضع ژاپن مبنی بر حمایت مستمر از توافق هسته ای، از طرف ایرانی خواستم که کشورش همچنان به این توافق پایبند بوده و به تعهدات این توافق نامه بازگردد و از اقداماتی که باعث نقض توافق می گردد، خودداری کند.

ظریف نیز در ادامه برنامه هایش در موسسه امور بین المللی ژاپن (JIIA) در خصوص سیاست خارجی ایران و چشم انداز آینده برجام و تنش های جاری در منطقه سخنرانی کرد و به سوالات اساتید، محققان، تجار و روزنامه نگاران برجسته ژاپنی پاسخ داد.

ظریف پس از این نشست با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن دیدار کرد. دو طرف در این دیدار در خصوص روابط دو جانبه، آخرین تحولات و تحرکات دیپلماتیک درخصوص اجرای برجام، مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله شرایط در خلیج فارس و خاورمیانه و سایر موضوعات مورد علاقه گفت وگو و گفتگو کردند.

خبرگزاری کیودو نیز در تحلیل این دیدار نوشت: دو طرف در این دیدار در خصوص راه های کاهش تنش در خاورمیانه که به دلیل فشارهای آمریکا بر تهران بر سر برنامه ای هسته ای سال 2015 ایران ایجاد شده است گفت و گو کردند.

در این گزارش تاکید شد با توجه به اینکه این دیدار پس از سفر روز یکشنبه ظریف به بیارتز محل برگزاری اجلاس گروه هفت در فرانسه برگزار شده است دیدار مهمی است.

در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان توئیتی را پس از مصاحبههای سازنده خود با مقامات ارشد ژاپنی به به زبان ژاپنی منتشر کرد.

ظریف در توئیترش نوشت: در ژاپن و در دومین بخش از دیدار آسیایی ام هستم. با وزیر امور خارجه و نخست وزیر ژاپن دیدار کردم. مصاحبههای سازنده ای درباره پیشبرد روابط بسیار خوب دو جانبه، کاهش تنش در خلیج فارس و حفظ منافع برجام برای مردم ایران داشتیم. برنامه بعدی: تداوم ابتکار دیپلماتیک در مالزی.

انتها سفر به ژاپن و شروع برنامه ها در مالزی

با انتها برنامه ها در توکیو ظریف راهی مالزی شد و در بدو ورود به به کوالالامپور درباره سفرش به این کشور با بیان اینکه که روابط بسیار خوبی با مالزی داریم، گفت: ضروری بود در زمینه روابط دوجانبه و همکاریهای منطقه ای و همکاری در دنیا اسلام با دوستان مالزیایی مشورتهایی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: در آینده نزدیک منتظر جناب آقای ماهاتیر (نخست وزیر مالزی) در ایران هستیم و سفر ایشان را خواهیم داشت. همینطور مصاحبههای زیادی بین 2 کشور در زمینه های مختلف به ویژه همکاری در دنیا اسلام مطرح بوده است.

در ادامه مصاحبه های وزیر خارجه در مصاحبه با خبرنگاران در کوالالامپور نکاتی را به آمریکایی ها گوشزد کرد.ظریف گفت: ایالات متحده اگر بخواهد مذاکره کند باید به توافق هسته ای احترام بگذارد و بلیت بازگشت به برجام را بخرد.محمد جواد ظریف اضافه کرد: اگر آمریکا خواستار مذاکره است باید ابتدا به توافق هسته ای سال 2015 احترام بگذارد و متعهد به اجرای آن گردد.وزیر خارجه ایران ادامه داد: آمریکا درگیر جنگ مالی علیه مردم ایران است و این امکان وجود ندارد که ما با آمریکا وارد مذاکره شویم مگر این که آنها از تحمیل جنگ و دست داشتن در تروریسم مالی علیه مردم ایران دست بردارند.ظریف تاکید نمود، بنابراین اگر آنها بخواهند دوباره به اتاق مذاکره برگردند، بلیتی وجود دارد که باید آنها خریداری نمایند و آن هم بلیت رعایت توافق نامه است. وی با توجه به پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت: ما تنها خواستار دیدار و گفت و گو با آمریکا نیستیم بلکه به دنبال دیداری موثر همراه با نتیجه هستیم.از دیگر برنامه های ظریف مصاحبه با خبرگزاری برناما در مالزی بود. وزیر خارجه کشورمان در این گفت و گو تاکید نمود که ایران بر سر نقش خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره نخواهد کرد، اما آماده است تا بر سر پیدا کردن راه های مختلف برای اجرای تعهدات برجامی با دیگر طرفین به گفت وگو بپردازد.این دیپلمات ارشد با اشاره به دلایل ترامپ برای خروج از توافق هسته ای که شامل برنامه موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه می شد، توضیح داد: این مسائل ارتباطی با توافق هسته ای ندارند. ما به این توافق رسیده بودیم که که برای دست یابی به یک توافق جامع بر سر مسئله هسته ای، باید تنها به جوانب هسته ای مسائل محدود شویم. اگر پیشرفت هایی در اعمال توافق هسته ای حاصل می شد، می توانستیم با خیالی راحت تر به باقی مسائل رسیدگی کنیم.

ظریف همچنین اظهار داشت که ترامپ به دلایل شخصی از توافق هسته ای خارج شده است. وی شرح داد: ترامپ از میراث اوباما خوشش نمی آید. او تنها به دلایل شخصی و نه دال بر دلایلی پایدار از توافق هسته ای خارج شد.

ظریف سپس با ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی دیدار و مصاحبه کرد. ظریف پس از این دیدار و درباره محورهای دیدارش با نخست وزیر مالزی گفت: در دیدار بسیار خوبی که امروز با ماهاتیر محمد صورت گرفت هم در زمینه مسائل دنیا اسلام صحبت کردیم و هم درباره تحریم ها و اقدامات خلاف قانون ایالات متحده صحبت شد. و همینطور فرصتی داشتیم در خصوص مسائل دوجانبه و اقداماتی که به صورت دوجانبه بین ما و مالزی قرار است صورت بگیرد، از جمله تشکیل کمیته عالی روابط دوجانبه در سطح وزرای خارجه قبل از سفر نخست وزیر مالزی به ایران تشکیل خواهد شد، توافق کردیم که این کمیته تشکیل گردد. ظریف همچنین با حضور در نشستی با شرکت جمعی از ایرانیان مقیم مالزی در خصوص شرایط داخلی و خارجی کشور سخنرانی کرد و به پرسش های حاضران پاسخ داد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در در سومین مقصد سفرش به شرق آسیا و در مالزی در گزارشی توئیتری نوشت: در مقصد انتهای سفرم به آسیا، با ماهاتیر محمد نخست وزیر و سیف الدین عبدالله وزیر خارجه در پوتراجایا ملاقات کردم. همچنین مباحثه مهیجی در موسسه ISIS (موسسه مطالعات استراتژیک و بین المللی) مالزی داشتم که بر تقویت وحدت اسلامی و گسترش همکاری های مالی، اجتماعی و سیاسی متمرکز بود.

پس از انتها سفرها به سه کشور چین، ژاپن و مالزی وزیر خارجه کشورمان به تهران بازگشت و یازدهم شهریورماه به مسکو پایتخت روسیه سفر کرد. ظریف در بدو ورود به مسکو در گفت و گو با خبرنگاران گفت که تهران و مسکو دارای روابط راهبردی بوده و روسیه همیشه در روزهای سخت در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده است.محمد جواد ظریف یادآورشد که سفر هیات ایرانی به مسکو نشانگر روابط راهبردی دو کشور بوده که بر اساس سیاست رهبران طرفین اکنون روابط جدیدی بین ایران و روسیه رقم زده است.وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد که تهران هیچ وقت دوستانی که در روزهای سخت در کنارش بودند را از یاد نمی برد و در این سفر توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور در دیدار با مقام های روسیه مورد بحث و آنالیز قرار می گیرد.

وزیرخارجه ایران در اولین گام با همتای روس خود یعنی سرگئی لاوروف دیدار کرد. محمد جواد وزیر خارجه ایران در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید نمود که تهران هیچ مذاکره ای برای بازنگری در برجام انجام نخواهد داد. براساس گزارش خبرگزاری تاس، ظریف در ابتدای دیدار خود با سرگئی لاوروف امکان بازنگری درباره برجام را رد کرد و در زمینه باز کردن جعبه پاندورا هشدار داد.

وی اضافه کرد: مساله بازنگری در برنامه جامع اقدام مشترک(JCPOA) نیست، چرا که همانطور که می دانید ایران و روسیه از همان ابتدا در مذاکرات منتهی به توافق حضور داشتند و امکان اینکه این جعبه پاندورا باز گردد و دوباره آن را ببندیم وجود ندارد.

لاوروف نیز گفت: ما وضعیت پیرامون برجام را دنبال می کنیم و اگر گام هایی برای برطرف بن بست در این وضعیت برداشته می گردد و بازگشت به اجرای این توافق استقبال می کنیم. و

وزرای خارجه ایران و روسیه پس از گفت و گو درباره مسائل مختلف در کنفرانس خبری نیز شرکت کردند. وزیر خارجه ایران در این نشست بیان نمود: روابط ایران و روسیه شاید امروز در بهترین شرایط روابط در طول دهه های گذشته باشد و دو کشور بهترین روابط را خواهند داشت.

وی مطرح کرد: وزرای مسؤول کمیسیون مشترک دو کشور هم اکنون در مسکو مشغول دیدار و گفت وگو هستند و این نشانگر عمق روابط راهبردی ایران و روسیه است.

ظریف گفت: ما در موضوعات دوجانبه پیشرفت های بسیاری را شاهد بودیم از جمله در زمینه انرژی، حمل و نقل، کریدورهای ارتباطی، همکاری های چند جانبه و همکاری برای صلح و امنیت بین المللی.

ظریف مطرح کرد: نقش روسیه به عنوان یکی از اعضای برجام برای به تفاهم رسیدن بسیار اساسی بوده و ما نقش روسیه و چین را با نقش سایر اعضای برجام یکسان نمی بینیم. چون این دو کشور شرکای نزدیک ایران در قبل از برجام، در دوران سختی بودند و هم اکنون روابط تجاری شان را علیرغم فشارهای غیرقانونی آمریکا ادامه می دهند.

وی گفت: هماهنگی خوبی بین ایران و روسیه در مسائل منطقه ای وجود دارد کوشش های مشترک ما توانسته وضعیت در سوریه را قدری آرامش ببخشد، گرچه موانعی ایجاد شد که کمیسیون قانون اساسی که بین ما، روسیه و ترکیه توافق شده بود و طرفین دعوا در سوریه آن را پذیرفته بودند به خاطر فشارهای خارج از این مجموعه نتوانست سال گذشته در دسامبر به نتیجه برسد و امروز پیشرفت های خوبی در این زمینه رسیده ایم.

وزیر خارجه گفت: در بحث امنیت در خلیج فارس دیدگاه ما و روسیه بسیار به هم نزدیک است. از ابتکار روسیه برای گفت وگو برای امنیت در خلیج فارس استقبال می کنیم.

وزیر خارجه ایران درباره طرح مکرون نیز گفت: بحثی که با آقای مکرون داریم درباره نحوه اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جلوگیری از ادامه تنش در اجرای برجام است که حتما به نفع کسی نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی توضیح داد: هدف اصلی طرح ما اجرای تعهدات اروپاست. آنچه رئیس جمهور فرانسه با شرکای آمریکایی خود ادامه می دهد، مربوط به فرانسوی ها و اتحادیه اروپاست.

ظریف ادامه تاکید نمود: اگر آمریکا می خواهد درباره منطقه ما صحبت کند باید در ابتدا درباره نقش مخرب خود در منطقه صحبت کند.

وزیر خارجه توضیح داد: گام سوم ما طبق برنامه پیش خواهد رفت

در ادامه نیز مسکو و تهران روز دوشنبه سیاست های آمریکا را به دلیل تنش در خاورمیانه مورد سرزنش قرار داده و روسیه از کوشش های فرانسه برای نجات توافق هسته ای ایران استقبال کرد.

ظریف هچنین روز دوشنبه گفت: ایران به همراه روسیه و ترکیه، امنیت نسبی و آرامش در سوریه را تضمین می نمایند.

وزیر خارجه ایران پس از دیدار با همتای روسی خود در جمع خبرنگاران با محکوم کردن اقدامات اخیر آمریکا در سوریه اظهار کرد: ایالات متحده به وسیله اقداماتی که اخیراً در شهر ادلب انجام داده، وضع ناپایدار جدیدی در شرق سوریه ایجاد نموده است.

وزیر خارجه روسیه نیز گفت: آمریکایی ها بدون اطلاع قبلی روسیه یا ترکیه به منطقه حمله نموده و استان ادلب را مورد تهدید قرار داده اند.

با انتها ماموریت در روسیه وزیر خارجه کشورمان روز سه شنبه قرار است به دو کشور اندونزی و بنگلادش سفر کند.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 359

به "یارگیری های ظریف از اروپا تا آسیا ، سردار دیپلماسی دست پر آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارگیری های ظریف از اروپا تا آسیا ، سردار دیپلماسی دست پر آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید