افزایش پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان در خوزستان

به گزارش لیسو، خبرنگاران/خوزستان رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه در سال گذشته، 57 پایگاه سنجش سلامت در استان وجود داشت، گفت: اما امسال این تعداد به منظور حفظ فاصله اجتماعی در شرایط کرونایی به 70 پایگاه افزایش یافته است.

افزایش پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان در خوزستان

علی ممبینی در جلسه ستاد سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود سال 1399-1400 که امروز (2 تیر) در اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم، طرح سنجش سلامت نوآموزان امسال با تاخیر و شرایط خاصی انجام می شود. هدف طرح به طور کلی این است که به بهبود کیفی آموزش و پرورش کمک شود و برخی از عوامل که بر افت تحصیلی دانش آموزان موثر است را کنترل کنیم. همچنین به دنبال این هستیم که مسائل و اختلالات دانش آموزان را در حوزه های مختلف بینایی، شنوایی، تحصیلی و... شناسایی کنیم. در این طرح بچه ها با نیازهای ویژه شناسایی می شوند.

به گزارش خبرنگاران، وی افزود: همچنین هدف دیگر این طرح تهیه شناسنامه سلامت برای همه نوآموزان پایه اول و پیش دبستانی است تا همه اطلاعات جامع بهداشتی، آموزشی و خانوادگی بچه ها در این شناسنامه وجود داشته باشد و تا خاتمه دوره متوسطه در اختیار کسانی قرار می گیرد که برای نظام آموزشی کودک برنامه ریزی می کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در خصوص سنجش نوآموزان در سال 98، بیان نمود: در سال گذشته، 104 هزار و 965 نوآموز را ارزیابی کردیم که از این تعداد 69 هزار و 707 نوآموز بدو ورود به پایه اول و 35 هزار و 258 نوآموز پیش دبستانی ارزیابی شدند. از این تعداد 77 هزار و 665 نوآموز شهری، 25 هزار و 371 نوآموز روستایی و هزار و 928 نوآموز عشایری بودند. ما در حوزه سنجش نوآموزان عشایری در کشور اول هستیم و تنها استانی هستیم که سه پایگاه مختص ارزیابی دانش آموزان عشایری در نظر گرفته است.

ممبینی ادامه داد: از 104 هزار و 965 نوآموز، 87 هزار و 895 نوآموز در ارزیابی اولیه بدون مشکل تشخیص داده و به مدارس عادی معرفی شدند. همچنین 17 هزار و 69 نوآموز مشکوک به مشکل بودند. از این تعداد 6 هزار و 837 نوآموز مشکوک به مشکل بینایی بودند که به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند. همچنین 2 هزار و 104 نوآموز مشکوک به مشکل شنوایی بودند. اگر طرح سنجش سلامت وجود نداشت مسائل این نوآموزان بدون تشخیص باقی می ماند.

به گزارش خبرنگاران، وی با اشاره به اهمیت آمادگی تحصیلی و سنجش هوش نوآموزان، گفت: سال گذشته 7 هزار و 901 نوآموز نمره لازم را در این مرحله کسب نکردند و به مرحله تخصصی هوش ارجاع داده شدند. همچنین 227 نوآموز مسائل جسمی حرکتی داشتند و 114 نوآموز برای ارزیابی تخصصی اوتیسم به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

وی شرح داد: 3 هزار و 590 نوآموز شهری، هزار و 610 نوآموز روستایی و 18 نوآموز عشایری دیرآموز در سال گذشته تشخیص داده شدند؛ یعنی بیش از 5 هزار نوآموز در طرح سنجش سلامت سال گذشته، دیرآموز تشخیص داده شدند که نظام آموزشی ما باید سالانه برای این دانش آموزان برنامه داشته باشد زیرا این دانش آموزان در مدارس عادی درس می خوانند و اگر برنامه ای برای آن ها وجود نداشته باشد، دچار افت و ترک تحصیل می شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به اینکه طرح سنجش نوآموزان در حوزه سلامت نتایج خوبی دارد و اگر نوآموزان بدون سنجش وارد مدرسه می شدند مسائل بیشتری پیدا می کردند، شرح داد: در استان خوزستان در حوزه پیش دبستانی با نگاه خوب استاندار، نزدیک به 45 هزار و 356 نوآموز شهری، 17 هزار و 868 نوآموز روستایی و هزار و 479 نوآموز عشایری دوره پیش دبستانی را طی کرده اند. از نوآموزان عشایری هیچ هزینه ای دریافت نمی شود و کاملا رایگان است.

ممبینی تاکید کرد: در سال 98، 57 پایگاه سنجش سلامت در استان وجود داشت، اما امسال این تعداد به 70 پایگاه سنجش سلامت افزایش یافته است. در سال گذشته هر پایگاه روزانه 42 نوآموز را ارزیابی می کرد اما امسال هر پایگاه 20 نوآموز را ارزیابی می کند و دلیل این کار نیز حفظ فاصله اجتماعی در شرایط کرونایی است.

استان خوزستان پیشگام در اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان

همچنین محمود معزی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در این جلسه اظهار کرد: استان خوزستان پیشگام اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان است. یعنی اولین استانی که در اجرای این طرح سخت اقدام کرد، استان خوزستان بود و ما به صورت جدی این طرح را ادامه می دهیم. به طور طبیعی دانش آموزان استان خوزستان یک نیم سال تحصیلی نسبت به دانش آموزان دیگر استان های کشور عقب هستند؛ به این دلیل که خوزستان گرمسیر است و مدارس ما نسبت به سایر استان ها زودتر تعطیل می شوند.

به گزارش خبرنگاران، وی ادامه داد: هدف طرح سنجش سلامت نوآموزان، جبران عقب افتادگی های آموزشی است. نوآموز قرار نیست الفبا را بیاموزد بلکه در دوره پیش دبستانی، بازی کردن، بهداشت، مهارت های اجتماعی و فردی، مسئولیت پذیری، حس تعاون، همکاری و مشارکت را می آموزد و خلاقیت و ابتکار کودک در دوره پیش دبستانی شکل می گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: طبیعتا امسال با توجه به شیوع بیماری کووید - 19 برای اجرای طرح سنجش سلامت با مسائل و مسائلی روبرو هستیم.

همچنین سیده فرانک موسوی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: امسال با توجه به شرایط پیش آمده، برای اجرای طرح سنجش سلامت حساسیت والدین و آموزش و پرورش دو چندان است و باید شرایطی را فراهم کنیم تا دغدغه و نگرانی والدین کاهش یابد.

به گزارش خبرنگاران، وی افزود: همه عوامل اجرایی و فرمانداران باید کمک کنند تا شرایط لازم را مهیا کنیم و با رعایت پروتکل های بهداشتی، طرح سنجش سلامت نوآموزان انجام شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان نمود: با توجه به اینکه سال تحصیلی از 15 شهریور آغاز می شود، بنابراین باید همه برنامه ریزی ها طبق زمان پیش برود و طرح سنجش نیز زودتر انجام شود.

موسوی در خاتمه گفت: اگر بتوانیم پیش دبستانی را صد درصد پوشش دهیم، برای پایه اول و سال بعد مسائل کمتری خواهیم داشت، ضمن اینکه طرح سنجش بخشی از مسائل بچه ها را حل می کند. بنابراین به والدین تاکید می کنیم که اگر کودک پیش دبستانی دارند، در این طرح شرکت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1043

به "افزایش پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید