اویغورها چالش میان چین و غرب

به گزارش لیسو، چین و غرب در جلسه کمیته حقوق بشری سازمان ملل متحد بر سر ادعاهایی مبنی بر سرکوب سیستماتیک پکن علیه اقلیت های مسلمان قومی در استان سین کیانگ در غرب این کشور بحث کردند.

اویغورها چالش میان چین و غرب

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بلاروس به نیابت از 54 کشور با تقدیر از دستاوردهای چشمگیر چین در حوزه حقوق بشری تاکید نمود که تروریسم، جدایی طلبی و افراطگرایی مذهبی آسیب زیادی به مردم تمام گروه های قومی در سین کیانگ (شین جیانگ) وارد نموده و همین نقض جدی حقوق بشری شامل حق حیات، بهداشت و توسعه شده است.

انگلیس هم به نیابت از 23 کشور نگرانی های کمیته حذف تبعیض نژادی درباره گزارش های معتبر از بازداشت های جمعی، کوشش برای محدودسازی فرهنگی و اعمال مذهبی، شناسایی جمعی که کورکورانه اقلیت اویغور را هدف می گیرد و دیگر نقض ها و سوءرفتارهای حقوق بشری در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ را اعلام کرد.

این اختلاف نظر در کمیته حقوق بشری مجمع عمومی پس از آن روی بیانیه های مطبوعاتی جداگانه از سوی دو طرف مخالف ادامه یافت.

بیش از یک میلیون اویغور از سال 2017 در کمپ ها هستند و انتقاد از بازداشت آن ها و همچنین دیگر مسلمانان افزایش یافته است. دولت چین تاکید دارد این ها مراکز داوطلبانه با هدف آموزش و توسعه مهارت ها هستند. چین اوایل سال جاری در گزارشی در مقابله با انتقادها از کمپ های بازداشت و دیگر تدابیر امنیتی سرکوبگرایانه در این منطقه مسلمان نشین گفت، حدود 13 هزار تن تحت عنوان تروریست بازداشت شدند و از سال 2014 صدها باند تروریستی در سن کیانگ منهدم شده است.

در بیانیه بلاروس که حامیانش شامل پاکستان، روسیه و مصر بود، از تدابیر ضد تروریستی و رادیکال زدایی در سین کیانگ شامل تشکیل مراکز داوطلبانه آموزشی تقدیر شده است. در این بیانیه آمده است، در سه سال گذشته حتی یک حمله تروریستی در سین کیانگ به وقوع نپیوسته است و مردم از حس قوی تر شادی، تحقق و امنیت برخوردار شدند.

بیانیه کشورهای غربی که حامیانش شامل ایالات متحده، فرانسه و آلمان می شد، از دولت چین خواسته شد تا به حقوق بشر شامل آزادی مذهبی در سین کیانگ و سراسر چین احترام گذاشته و فورا کمیته ای برای اجرای توصیه های کمیته حذف تبعیض نژادی شامل امتناع از بازداشت خودسرانه اویغورها و اعضای دیگر گروه های مسلمان تشکیل دهد. این بیانیه همچنین از چین خواست تا مجوز دسترسی بدون محدودیت و معنادار به کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد اعطا کند.

اندکی پس از آن سفیر چین در سازمان ملل متحد به گروهی از خبرنگاران گفت، دولت بارها از میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشری سازمان ملل برای سفر به چین از جمله سین کیانگ دعوت به عمل آورده است و با دفتر او در تماس است. او کشورهای غربی را به اعمال فشار روی مقام های سازمان ملل برای عدم انجام این سفر متهم کرد.

سفیر چین همچنین به آمریکا هشدار داد، انتقاد از مساله اویغورها برای مذاکرات تجاری مناسب نیست. او به خبرنگاران گفت: تصورش سخت است که شما از طرفی برای رسیدن به یک توافق تجاری کوشش کنید و از طرف دیگر از هر مساله ای خصوصا مسائل حقوق بشری برای سرزنش دیگران استفاده می کنید. پیشرفتی در مذاکرات تجاری حاصل شده است اما انتقاد آمریکا از چین در سازمان ملل به دستیابی به راه حلی مناسب در مذاکرات تجاری یاری نمی کند.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره تاثیر این بیانیه انتقادی روی مذاکرات تجاری گفت: برایم تفاوتی ندارد که چین باشد یا یک کشور دیگر. هر جایی که سوء رفتار حقوق بشری باشد، ما در دفاع از قربانیان حاضریم. ،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 429

به "اویغورها چالش میان چین و غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اویغورها چالش میان چین و غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید