اگر دچار گرفتگی عضلات می شوید، این مطلب را بخوانید

به گزارش لیسو، سلامانه/ شاید برای شما هم رخ داده باشد که مثلا هنگام برداشتن چیزی از روی فرش ناگهان کمر یا گردنتان می گیرد یا صبح ها با گرفتگی گردن از خواب بیدار می شوید. گرفتگی عضلات بدن مثل عضلات کتف، گردن، عضلات ساق پا و عضلات پشت یکی از مسایل نسبتا رایجی در بین مردم است.

اگر دچار گرفتگی عضلات می شوید، این مطلب را بخوانید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این نکته گفت: معمولا این عارضه در افرادی که دریافت منابع غذایی حاوی منیزیم مثل سبزیجات برگ سبز تیره از جمله کلم و اسفناج در برنامه غذایی شان پایین است یا برای مدت طولانی از مکمل کلسیم استفاده می نمایند، بیشتر دیده می گردد.

دکتر میترا زراتی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای توجیه این مساله گفت: عضلات ما برای انقباض خود به کلسیم احتیاج دارند یعنی وقتی دست خود را خم می کنیم کلسیم سبب انقباض عضلات ما شده و بالعکس، عنصر منیزیم باعث انبساط یا برگشت عضله به حالت اول می گردد. زمانی که فرد برای مدت طولانی مکمل کلسیم استفاده می نماید، به علت افزایش کلسیم در بدن و کاهش منیزیم بیشتر دچار اسپاسم و گرفتگی عضلات می گردد. درحالی که نسبت کلسیم به منیزیم در بدن باید ثابت باشد.

وی یادآور شد: منیزیم در انواع سبزیجات سبز تیره مثل سبزی خوردن، کاهو، اسفناج و بروکلی و البته انواع آجیل یافت شده و کلسیم نیز در لبنیات وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از افراد میزان بسیار کمی سبزیجات و آجیل در برنامه غذایی خود دارند، گفت: در این افراد سطح منیزیم در خون پایین آمده و این باعث می گردد که وقتی عضله منقبض می گردد، همانطور بماند!

دکتر زراتی همچنین گفت: بسیاری از افراد مخصوصا خانم های یائسه همه روزه از مکمل های کلسیم مصرف می نمایند این در حالی است که به دریافت منابع غذایی حاوی منیزیم دقتی ندارند به مرور زمان این مساله منجر به کاهش منیزیم نسبت به کلسیم شده و در نتیجه اسپاسم یا گرفتگی عضلانی به سراغ فرد می آید.

وی درخصوص برطرف این مشکل توصیه کرد: در این شرایط توصیه می گردد برای مدت محدودی مثلا 10 روز مصرف مکمل کلسیم قطع و از منابع سرشار منیزیم بیشتر استفاده گردد. یا اینکه ترجیحا از مکمل های کلسیمی استفاده گردد که همراه آن منیزیم نیز وجود دارد.

دکتر زراتی در نهایت اعلام نمود: مکمل کلسیم را حتما باید با معده پر یعنی همراه یا بلافاصله بعد از غذا میل گردد تا جذب خوبی داشته باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 975

به "اگر دچار گرفتگی عضلات می شوید، این مطلب را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر دچار گرفتگی عضلات می شوید، این مطلب را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید