ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم یک اقدام مطلوب و پیشتازانه است، پارک های علم و فناوری نیازمند حمایت بیشتر

به گزارش لیسو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم را اقدامی مطلوب و پیشتازانه توصیف کرد و گفت: حتماً پارک های علم و فناوری نیازمند حمایت بیشتری هستند.

ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم یک اقدام مطلوب و پیشتازانه است، پارک های علم و فناوری نیازمند حمایت بیشتر

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور با بیان اینکه گفته های من در حوزه فناوری تکراری است، ولی باید این موضوعات دائماً تکرار گردد، اضافه نمود: یکی از این موارد مفهوم پیشرفت است. در زمانی که من مجری پروژه بودم، تصور می کردم مفهوم پیشرفت یک مفهوم سخت افزاری است و با ایجاد کارخانه پیشرفت حاصل می گردد.

وی ادامه داد: بعدها به این نتیجه رسیدم که پیشرفت مفهوم نرم افزاری است، ولی اکنون به این ایده رسیدم که مفهوم پیشرفت قبل از هر چیزی فرهنگی است و با اصلاح فرهنگ می توانیم به پیشرفت برسیم.

ستاری با بیان اینکه ما در حوزه پیشرفت معکوس بالا آمدیم، اظهار کرد: این امر موجب شده صنعت خوروسازی ما صنعت نباشد، بلکه کارخانه داری است. صنعت در جایی شکل می گیرد که طرحی صنعتی و تحقیق و توسعه در آن باشد، ولی ما با کارخانه داری احتیاج به دانشگاه و صرف سرمایه برای تربیت نیروی انسانی نداریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضرورت ایجاد ارتباط با صنعت و بازار را در تعامل دانست و گفت: در این جهت ما به اکوسیستم و نظام نوآوری احتیاج داریم که این اکوسیستم در کشور راه اندازی شده است.

وی ایجاد حدود 50 پارک علم و فناوری، بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان، 10 هزار استارت آپ و 300 تا 400 شتابدهنده تخصصی بخش خصوصی را از جمله این زیرساخت ها دانست و اضافه نمود: پارک های فناوری جایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند و در حال حاضر نسبت سرمایه گذاری بخش دولتی به خصوصی 10 تا 8 به یک است و این اندازه در پارک فناوری پردیس یک به 25 است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حضور بیش از 45 شرکت فناور در بورس با ارزش گذاری 500 تا 600 میلیارد تومانی را از دیگر بخش های اکوسیستم نوآوری بیان کرد و یادآور شد: سال قبل یکی از شرکت ها حدود 400 میلیون تومان در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرد؛ اقدامی که در بخش دولتی کمتر رخ می دهد و این تفاوت سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی است.

ستاری با اشاره به نقش دولت در توسعه اکوسیستم با تاکید بر اینکه دولت باید در حوزه علوم پایه سرمایه گذاری کند، خاطر نشان کرد: برای فراوری محصول باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری گردد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم را اقدامی پیشتازانه توصیف کرد و ادامه داد: حتماً پارک های علم و فناوری احتیاجمند حمایت بیشتری هستند.

ستاری با اشاره به اقدام بعضی استانداری ها در حمایت از فناوری بر حمایت ارزشمند از این افراد تاکید نمود و گفت: ما اخیراً مصوبه ای در دولت گرفته ایم که بر اساس آن بخشی از ارزش اضافه نموده به پارک ها اختصاص می یابد. من یک زمانی فکر می کردم توسعه یک مفهوم فیزیکی و سخت افزاری است اما بعد از گذشت مدتی یکسری اتفاقات و انتظاراتی که داشتیم از پروژه اتفاق نیفتاد، نه اینکه شکست خورده باشد اما آنطور که مورد انتظار بود، رخ نداد. بعد از مدتی متوجه شدم توسعه یک مفهوم نرم افزاری است و تصمیم گیری در این مورد خیلی مهم است.

وی تأکید کرد: اما اکنون می گویم توسعه یک مفهوم فرهنگی است ما توسعه مان را به صورت برعکس بالا آمده ایم. البته برعکس رفتار کردن برای ما مشکلاتی را ایجاد کرد. خودروسازی در ایران صنعت نیست بلکه یک کارخانه است. صنعت جایی است که ما در آن طراحی میکنیم و تحقیقات در آن صورت می گیرد اما کارخانه جایی است که محصول را فراوری می نماید و برای آن احتیاج به دانشگاه ندارد بلکه به تکنسین احتیاج دارد. بنابراین نباید سرمایه های مملکت را هدر داد باید یک تعامل دوطرفه بین بازار و سیستم رخ دهد.

ستاری گفت: ما از همان اول گفتیم که در کشور یک اکوسیستم و یک اکوسیستم تازه برای توسعه می خواهیم. خوشبختانه اجزای توسعه این اکوسیستم وجود دارد. ما اکنون بیش از 50 پارک علم و فناوری داریم که بخش خصوصی در آنجا سرمایه گذاری می نماید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ما باید اکوسیستمی ایجاد کنیم که بخش خصوصی در پژوهش سرمایه گذاری کند این اکوسیستم اکنون در کشور وجود دارد و حالا نزدیک به 10 هزار استارتآپ در کشور داریم.

وی گفت: دولت وظیفه دارد در پژوهش های پایه سرمایه گذاری کند در عین حال اگر بخواهیم محصول بیرون بیاید باید در زیرساخت سرمایه گذاری گردد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: لزومی ندارد رئیس پارک علم و فناوری حتماً عضو هیئت علمی باشد این باعث می گردد که خروجی های دانشگاه ها فعال باشند و کارهای خودشان را توسعه بدهند. ما اخیراً یک مصوبه گرفتیم که آن هم مربوط به ارزش اضافه نموده پارک ها بوده تا آنها بتوانند زیرساخت های خود را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1916

به "ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم یک اقدام مطلوب و پیشتازانه است، پارک های علم و فناوری نیازمند حمایت بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم یک اقدام مطلوب و پیشتازانه است، پارک های علم و فناوری نیازمند حمایت بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید