باتری اتومبیل چگونه فراوری می گردد؟ ، گزارش اختصاصی بیت ران از کارخانه باتری سازی

به گزارش لیسو، باتری اتومبیل چگونه فراوری می گردد؟ در ادامه گزارش به آنالیز فرآیند فراوری باتری ماشین و پاسخ به سوالات متداول در این حوزه می پردازیم.

باتری اتومبیل چگونه فراوری می گردد؟ ، گزارش اختصاصی بیت ران از کارخانه باتری سازی
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: باتری خودرو از اجزایی مانند جعبه پلاستیکی، صفحات سربی، اتصالات، سر باتری ها، الکترولیت و… ساخته می گردد. هر چند این قطعات به نظر ساده می رسند اما فرآیند فراوری تخصصی هر کدام و بعلاوه روش مونتاژ آن ها، پیچیده و مهم است.

در واقع همین موارد عامل اختلاف کیفیت و البته قیمت باتری های ایرانی و خارجی است. در گزارش بازدید تیم خبرنگاران از خط فراوری شرکت باتری سازی فراز باتری که یک شرکت نو اما پیشرفته در این صنعت است و بعلاوه مصاحبه تخصصی با کارشناسان این شرکت، هم با فرآیند فراوری باتری اتومبیل آشنا شوید و هم پاسخ سوالات خود در حوزه باتری خودرو را بیابید.

روش فراوری

برای فراوری باتری اتومبیل ابتدا قطعات مورد احتیاج مانند جعبه باتری، صفحات فلزی، نگهدارنده صفحات، عایق، سر باتری ها، الکترولیت و… باید خریداری یا فراوری شوند. این قطعات سپس روی هم مونتاژ و پس از آن وارد مرحله ریختن الکترولیت و شارژدهی می شوند. البته هیچ کدام از این مراحل به سادگی شرح آن انجام نمی گردد!

تامین اجزای باتری

جعبه باتری اتومبیل یعنی همان قطعه مشکی رنگی که اجزای باتری داخل آن قرار دارند، فرآیند فراوری پیچده ای ندارد. یک جعبه پلاستیکی البته ضخیم که داخل آن دارای دیواره هایی برای قراردادن صفحات باتری وجود دارد. این جعبه ها به سفارش شرکت فراز باتری، در کارخانه ای جداگانه فراوری و به کارخانه این شرکت ارسال می شوند. باتری های تیپ L3 از شش خانه تشکیل می شوند. هر خانه نیز وظیفه فراوری دو ولت جریان را دارد.

صفحات باتری اتومبیل باید از سُرب با کیفیت ساخته شوند و روی آن ها نیز باید با مواد شیمیایی مخصوص پوشانده گردد تا باردار شوند و جریان را نیز به خوبی منتقل نمایند. کیفیت مواد اولیه، افزودنی های شیمیایی و فرآیند فراوری صفحات باتری بسیار مهم است. این صفحات قبلا از کشور کُره جنوبی تامین می شدند اما به دلیل تحریم ها و… در حال حاضر در کشور فراوری و به وسیله این شرکت خریداری می شوند. این صفحات کیفیت نمونه کُره ای را ندارند اما قابل قبول هستند.

یکی دیگر از اجزای مهم باتری اتومبیل، عایق پلاستیکی صفحات است. در واقع اگر صفحات منفی و مثبت باتری را مستقیما در کنار هم قرار دهیم، باعث ایجاد اتصالی و ازبین رفتن شارژ سریع باتری خواهیم شد. پس چاره کار استفاده از یک عایق برای پوشاندن صفحات بار منفی است به طوری که تنها اکترون از آن ها خارج گردد. این عایق ها نیز فرآیند فراوری دقیقی دارند و از خارج کشور تهیه می شوند.

قطعات نگهدارنده فلزی نیز نقش ثابت نگه داشتن صفحات باتری در جعبه باتری را دارند تا در نوسانات مختلف حین حرکت خودرو، از جای خود خارج نشوند. همان طور که متوجه شدید اجزای مختلف قطعات باتری به وسیله شرکت خریداری، وارد و در نهایت تامین می شوند.

فرآیند مونتاژ باتری

پس از تامین اجزای باتری اتومبیل، نوبت به فرآیند مونتاژ باتری می رسد. مونتاژ باتری فرآیند بسیار مهمی است و باید با دقت لازم انجام گردد. صفحات باتری پس از آن که عایق شدند به وسیله ربات درون جعبه باتری قرار می گیرند. باتری های تیپ L3 از شش خانه تشکیل می شوند که هر کدام نیز وظیفه فراوری دو ولت جریان را دارد تا در مجموع برق 12 ولتی خودرو تامین گردد.

سپس نگهدارنده های فلزی روی صفحات قرار می گیرند و به وسیله ربات جوشکاری می شوند تا صفحات را ثابت نگه دارند. پس از این مرحله برای اطمینان بیشتر، یک چسب مخصوص نیز روی لبه صفحات می ریزند. سپس تست اتصالی انجام می گردد تا از نبود اتصالی بین صفحات اطمینان حاصل گردد. مرحله بعدی قرار دادن دَر باتری و پرس کردن آن به وسیله دستگاه مخصوص است.

شارژ باتری

جریان الکتریکی در باتری اتومبیل، به وسیله ایجاد میدان مغناطیسی که خود بر اثر اختلاف پتانسیل الکتریکی بین الکترون های صفحات مثبت و منفی (کاتُد و آنُد) انجام می گیرد، ایجاد می گردد. اما ماده ای که شرایط حرکت الکترون ها را فراهم می نماید، الکترولیت (اسید سولفوریک) است. برای این منظور اسیدهای بسیار غلیظ در مخزن های مخصوص شرکت فراز باتری تا 30 درصد رقیق می شوند. سپس آن را داخل باتری می ریزند و مجددا تخلیه و پُر می نمایند. تمام این فرآیند به صورت اتوماتیک انجام می گردد.

پس از پُرشدن باتری ها با الکترولیت، نوبت شارژکردن باتری ها است. برای این منظور باتری ها درون وان های مخصوص آب سرد قرار می گیرند تا دمای داخل باتری هنگام جریان دهی فراتر از 60 درجه سانتی گراد نرود. سپس باتری ها به صورت سری و به وسیله رکتی فایرهای مخصوص شارژ می شوند. حدود 18 ساعت زمان برای شارژ هر باتری احتیاج است. پس از مرحله شارژ و شسشتوی بدنه باتری جهت برطرف اسیدها و بعلاوه سمباده زنی سر باتری ها، باتری آماده استفاده است.

بازرسی

باتری اتومبیل در مراحل مختلف تحت بازرسی های دقیق قرار می گیرد. تست نشتی جهت اطمینان از بیرون نریختن اسید، نبود نشتی در بین خانه ها، تست اتصالی جهت اطمینان از کیفیت جریان الکتریسیته و… در مراحل مختلف فراوری، از مهم ترین فرآیندهای بازرسی در شرکت فراز باتری هستند.

باتری خُشک بهتر است یا اسیدی؟

یکی از سوالات مهم در خصوص باتری اتومبیل این است که باید باتری خشک بخریم یا تَر؟

هیچ باتری به نام باتری خُشک وجود ندارد و اصطلاح باتری خشک یا باتری اتمی تنها یک ترفند تبلیغاتی است! باتری های نو به دلیل آب بندی بهتر در مقابل بیرون ریزی اسید باتری (و احتمالا مصرفی ترشدن این قطعه)، دیگر هیچ سوراخی برای بازدید و افزودن آب باتری ندارند. در واقع درون باتری های خشک هم دقیقا همان نوع آب اسید موجود در باتری های تَر (سربی اسیدی) وجود دارد فقط دیگر راهی برای تماشا آن وجود ندارد.

زمان تعویض باتری

آیا تنها باید زمانی که خودرو دیگر روشن نشد اقدام به تعویض باتری اتومبیل کنیم؟ خیر، چرا که برق سنسورها، کامپیوتر و…در خودروهای نو به وسیله باتری تامین می گردد. از همین رو ضعیف شدن باتری و نوسانات جریان الکتریکی تاثیر مخربی بر روی قطعات الکترونیکی خودرو می گذارند.

باتری های ایرانی معمولا یک سال ضمانت دارند اما حدود دو سال کار می نمایند. شما می توانید در سال اول با خیال راحت از باتری بهره ببرید اما در سال دوم باید هر سه ماه یکبار نزد باتری ساز بروید تا عملکرد باتری را آنالیز و در صورت احتیاج آن را سرویس و شارژ کند.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران
انتشار: 15 دی 1402 بروزرسانی: 15 دی 1402 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2259

به "باتری اتومبیل چگونه فراوری می گردد؟ ، گزارش اختصاصی بیت ران از کارخانه باتری سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باتری اتومبیل چگونه فراوری می گردد؟ ، گزارش اختصاصی بیت ران از کارخانه باتری سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید