سیاست تحریم و تهدید آمریکا را به تباهی کشانده است، ایستادگی محور مقاومت در برابر زیاده خواهی های ترامپ

به گزارش لیسو، یک تحلیلگر لبنانی با بیان اینکه آمریکا دوران افول و تباهی خود را می گذراند، نوشت: فشارها و تهدیدات دولت ترامپ شکست هایی متوالی را برای آن ها به ویژه در کشورهای منطقه خاورمیانه و محور مقاومت رقم زده است.

سیاست تحریم و تهدید آمریکا را به تباهی کشانده است، ایستادگی محور مقاومت در برابر زیاده خواهی های ترامپ

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، لیلی نقولا، استاد روابط بین الملل دانشگاه لبنان در گزارشی که پایگاه خبری المیادین منتشر کرد، نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نتوانست زمام اختیار کشورهایی را که تحریم شده اند به کنترل خود درآورد کند، رفتار بین المللی آن ها تغییری ننموده است و حتی نتوانست آن ها را به سمت میز مذاکره بکشاند یا بر آن ها فشار آورد تا در مقابل (زیاده خواهی) آمریکا مقاومت ننمایند.

طبق این گزارش، ترامپ از رهگذر تحریم ها به نتیجه ای دست نیافت و در کشاندن طرف هایی که دشمن می پندارد، به پای میز مذاکره بازنده شد و نتوانست با تحریم ها به خواسته هایش دست یابد. با وجود این، رئیس جمهور مغرور آمریکا راضی نشده است سیاست خارجی ای را که به آن عشق می ورزد؛ یعنی تحریم رقبا و کشورهایی که آن ها را دشمن سیاسی و تجاری می پندارد، ترک کند. او از تهدید و تحریم دست برنمی دارد و از منظر کاسب کارانه به سیاست، اقتصاد یا هر دو می نگرد.

لایحه جدید سنای آمریکا برای تشدید تحریم ها علیه چین

این تحلیلگر لبنانی می نویسد: در نیم نگاهی به کشورهایی که دولت ترامپ آن ها را تحریم نموده است؛ چین، روسیه، ایران، کره شمالی، سوریه، ترکیه، ونزوئلا و ... را می یابیم. همچنین دادگاه کیفری بین المللی، شرکت هواوی چین، شرکت های فعال در پروژه اتصال خط لوله گاز روسیه به اروپا و چندین نهاد و مؤسسه بین المللی دیگر از تیغ تحریم های آمریکا در امان نمانده اند.

نقولا نوشت: تحریم های ترامپ در دنیا را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد؛ نخست، سیاسی که با هدف تغییر خط مشی طرف هایی انجام می گردد که مورد تحریم قرار می گیرند. ترامپ می خواهد با تحریم، این کشورها را به زانو درآورد و به پای میز مذاکره بکشاند که البته در این موضوع ناکام مانده و بازنده شده است. دوم، تجاری که معمولاً هم راستا با سیاسی انجام می گردد و هدف آن رقابت غیرقانونی در عرصه تجارت دنیای است. به عنوان نمونه، ترامپ از آلمان می خواهد به جای اینکه گاز مورد نیازش را از روسیه خریداری کند، گاز خود را از شرکت های آمریکایی بخرد و حتی در این راستا شرکت های آلمانی و طرف های اروپایی را به تحریم تهدید می نماید. چنین رویکردی تا به امروز باعث شده است فرایند افتتاح پروژه خط لوله گاز شل شمالی 2 با اخلال روبرو گردد.

المیادین می نویسد: همین موضوع درقبال شرکت های چینی صادق است؛ چه اینکه آمریکا از شمشیر تحریم ها و مالیات های گمرکی بر محصولات چینی برای زیر فشار قرار دادن چینی ها استفاده کرد تا به امضای قرارداد فروش محصولات به ارزش 200 میلیارد دلار در سال تن دهند. همین خط مشی برای اروپا و در راستای اخلال در فرایند صادرات محصولات چینی به اروپا اعمال شد.

دونالد ترامپ و آنگلا مرکل

در این گزارش آمده است: با وجود همه این تحریم ها و فشارها، اقدامات دولت ترامپ نمی تواند دال بر قدرت این کشور باشد، زیرا طرف قوی در سیاست راه مذاکره و تبادل نظر را در پیش می گیرد و در اقتصاد، فناوری ها و محصولات مرغوب تجاری خود را برای فروش و عقد قرارداد عرضه می نماید.

در پیش دریافت سیاست تحریم و فشار از سوی دولت ترامپ باعث شده است هژمونی آمریکا در دنیا افول کند و واشنگتن از چشم دنیایان بیفتد.

تحلیلگر لبنانی در انتها با بیان اینکه آمریکا دوران افول و تباهی خود را می گذراند، نوشت: تا به امروز که این گزارش نوشته می گردد، ترامپ نتوانسته است حتی یک کشور زیر فشار و تحریم را به تغییر خط مشی خود وادار کند و حتی نتوانسته است به پای میز مذاکره بکشاند. حتی نتوانسته است آن ها را راضی و قانع کردن کند که در سیاست های خود نسبت به آمریکا تجدیدنظر نمایند. می توان گفت سیاست های ترامپ در بعضی مکان ها ازجمله ترکیه (و آن هم نه در زمینه محاصره) تقریباً پیروز بود و باعث شد آنکارا اندرو برانسون، کشیش آمریکایی را که به اتهام همکاری با گروه های تروریستی همچون پ.ک.ک و جاسوسی در ازمیر ترکیه در حبس به سر می برد آزاد کند. ولی در مجموع فشارها و تهدیدات دولت ترامپ شکست هایی متوالی را برای آن ها به ویژه در کشورهای منطقه خاورمیانه و محور مقاومت رقم زده است.

4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1180

به "سیاست تحریم و تهدید آمریکا را به تباهی کشانده است، ایستادگی محور مقاومت در برابر زیاده خواهی های ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست تحریم و تهدید آمریکا را به تباهی کشانده است، ایستادگی محور مقاومت در برابر زیاده خواهی های ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید