برنامه ریزی برای بازنگری دروس دانشگاه فنی تا خاتمه سال ، ظرفیت پذیرش 180 هزار نفری برای سال تحصیلی جدید اعلام شد

به گزارش لیسو، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای از برنامه ریزی برای بازنگری دروس تا انتها سال جاری و همچنین اعلام آمادگی برای پذیرش 180 هزار دانشجو در سال تحصیلی جدید اطلاع داد.

برنامه ریزی برای بازنگری دروس دانشگاه فنی تا خاتمه سال ، ظرفیت پذیرش 180 هزار نفری برای سال تحصیلی جدید اعلام شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست خبری ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به مناسبت فرا رسیدن ششم مرداد ماه روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای برگزار گردید.

در این نشست خبری صالحی عمران با تاکید بر اینکه رسانه های جمعی می توانند بهترین افرادی باشند که در تبدیل آموزش های مهارتی به یک گفتمان اجتماعی نقشی موثر ایفا نمایند، گفت: در 114 شهر کشور 176 دانشکده و آموزشکده داریم که نشان از این است که دانشگاه فنی و حرفه ای در پهنه کشوری حضوری فعال دارد.

وی اضافه نمود: از 176 دانشکده 53 آموزشکده مربوط به دختران و 123 دانشکده دیگر به پسران تعلق دارد. کل جمعیت دانشجویان دانشگاه 140 هزار نفر هستند که 28 درصد آن ها را دختران تشکیل می دهند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه 81 درصد دانشجویان در دوره های روزانه و رایگان و حدود 18 درصد در دوره های شبانه این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، مطرح نمود: اگر دولتی بخواهد هدف درستی را برای آینده اش در نظر بگیرد که آثار اجتماعی و مالی بالایی داشته باشد باید آموزش های عالی مهارتی را بیش از پیش رایگان کند چرا که نیرو های تکنسین و فنی و حرفه ای می توانند احتیاج های جامعه را کارگشا باشند لذا فراهم کردن فرصت های برابر به عنوان اصلی است که در سیاست گذاری های آموزش عالی باید مدنظر قرار بگیرد.

صالحی عمران با بیان اینکه درآمد های حاصله دانشگاه حتما صرف آموزش های مهارتی می شود، اضافه نمود: دانشگاه دارای 153 رشته (44 رشته کاردانی پیوسته، 7 رشته کارشناسی پیوسته، 43 رشته کاردانی ناپیوسته و 59 رشته کارشناسی ناپیوسته) است. همچنین تعداد 54 درصد دانشجویان این دانشگاه در دوره های کاردانی پیوسته مشغول به تحصیل هستند.

به گفته وی در سال گذشته حدود 41 برنامه درسی کاردانی و دروس 5 رشته کارشناسی مورد بازنگری نهاده شد و تصمیم بر این است که اگر شرایط فراهم باشد و جلسات به طور کامل برگزار شوند کلیه برنامه های درسی دانشگاه تا سرانجام امسال بروزرسانی شوند قطعا این امر برای آینده شغلی دانشجویان موثر است و با در نظر دریافت مباحث نوین می تواند تحول نوینی را برای مدرسان و به ویژه دانشجویان داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای دارای 20 هزار نیروی حق التدریس است که همه کد مدرسی دارند، ادامه داد: ظرفیت پذیرش خود را برای دوره های کاردانی حدود 124 هزار نفر و برای دوره های کارشناسی ناپیوسته حدود 57 هزار نفر اعلام کردیم که امیدواریم در سال تحصیلی جدید بتوانیم ظرفیت های خود را تکمیل کنیم.

صالحی عمران گفت: حدود سی تا چهل درصد برنامه های درسی این دانشگاه به صورت نظری پیش بینی شده و مابقی دروس عملی و کارگاهی هستند. در این خصوص ما 2300 آزمایشگاه و کارگاه عملی داریم تا افراد در این فضا های آموزشی بتوانند آموزش های مهارتی ببینند و در آینده در چرخه فراوری کارآمد باشند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: یکی از برنامه های جدی ما در امسال توجه به کارگاه ها و آزمایشگاه هاست و قرار است 200 میلیارد تومان برای تجهیز آن ها پیش بینی شده و صرف آن ها شود. این میزان نرخ رشد چند برابری را نسبت به سال قبل نشان می دهد تا به امروز 36 تا 37 درصد بودجه برای تجهیزات آزمایشگاهی تخصیص داده شده است.

صالحی عمران دغدغه دانشگاه فنی و حرفه ای را تجاری سازی آموزش دانست و گفت: یکی از برنامه های جدی ما که به معاونت پژوهشی نیز سپرده شده است توجه به استارتاپ ها و نمونه های پیروز کارآفرینی است. دانشگاه فنی و حرفه ای دارای 27 مرکز نوآوری و 66 مرکز دانش بنیان همکار با این مراکز نوآوری که هر چند برخی از این مراکز نوآوری فعال نیستند، اما قرار است تا آخر امسال عملکرد آن ها آنالیز و ارزیابی شود و در صورت دارای بودن شاخص ها و ویژگی های مطلوب ادامه کار داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال شناسایی فارغ التحصیلان پیروز دانشگاه در بازار کار هستیم که ببینیم این نمونه ها تا چه میزان پیروز بوده و چه درآمدی دارند. قرار است این الگو های پیروز را به خانواده ها معرفی کنیم که بدانند تجاری سازی آموزش و ورود دانشجویان به بازار کار بعد از فارغ التحصیلی برای این دانشگاه مهم است.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای با اشاره به آموزش های مجازی در روز های کرونایی مطرح نمود: یادگیری الکترونیکی جزو سیاست های کلان دانشگاه های جهان بود و معتقدم دانشگاه های ما نیز باید خیلی زودتر از شرایط پیش آمده یادگیری الکترونیکی را اهمیت می دادند، اما در شرایط فعلی نیز توانستند جهش قابل توجهی را ایجاد نمایند. طبق آخرین آمار برای ترم جاری دانشکده های فنی و حرفه ای در سطح کشور حدود 87 درصد دروس را به شکل مجازی برگزار کردند که البته حدود میانگین سه جلسه نیز حضوری داشتند در کل دانشگاهی بودیم که در رتبه بندی های اعلامی از سوی وزارت علوم جزو دانشگاه هایی مطرح شدیم که توانسته ایم با شرایط روز به سرعت خود را تطبیق دهیم.

وی اضافه نمود: نرم افزار سمیاد (سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه) را در این روز های کرونایی مورد استفاده قرار دادیم که این سامانه قابلیت های زیادی از جمله برگزاری انواع آزمون ها، ایجاد محیط مصاحبه برای برطرف احتیاج های دانشجو و حضور و غیاب اساتید را داشت.

صالحی عمرانی مطرح نمود: مسائل عمده ما در بحث آموزش مجازی به دروس عملی برمی شود که برای ترم آینده تصمیم گیری در این خصوص به استان ها واگذار شده است تا با ابلاغ ستاد کرونا و سیاست های آن استان تصمیم گیری شود آیا امکان برگزاری کلاس های حضور وجود دارد یا خیر.

صالحی عمران تاکید نمود: ما باید به سراغ برگزاری کارگاه ها و آزمایشگاه های مجازی پیش رویم و این امر را در برنامه های خود قرار دهیم اگر شرایط فراهم باشد آزمایشگاه ها و دروس عملی ترم جاری برگزار خواهند شد در غیر این صورت به صورت نیمه تمام رد خواهند شد چرا که سلامت دانشجویان برای ما اهمیت بیشتری دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید بر اینکه آموزش های عالی مهارتی باید در کشور توسعه پیدا کند، گفت: در سال پیش رو حدود 150 کد رشته محل جدید را مجوز گرفتیم همچنین سعی کردیم تا 170 رشته خود را که تقاضای اجتماع و بازاری کاری برایش نبود ظرفیتش را به صفر برسانیم چرا که باید سازوکار هایی را در نظر بگیریم که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بتوانند وارد بازار کار شوند.

وی توانمندسازی اعضای هیئت علمی، تاکید بر آموزش و ارزشیابی های عملی، ارتقای آموزش های مهارتی و توجه به بحث آزمایشگاهی و کارگاهی را از برنامه های جدی دانشگاه فنی و حرفه ای مطرح نمود و اضافه نمود: در حال نهایی کردن تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هستیم تا این دانشگاه بتواند به بحث تربیت دبیر و معلم ورود پیدا کند و این گونه دانشگاه فنی و حرفه ای بتواند معلمان هنرستان ها و کاردانش ها را تامین کند. این تفاهم نامه می تواند انگیزه ای باشد تا دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای را برای تحصیل انتخاب نمایند.

صالحی عمران با اشاره به بحث ادغام دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی بیان نمود: هر چند که شباهت هایی بین این دو دانشگاه وجود دارد و می تواند چنین ادغامی صورت بگیرد، اما در حال حاضر برنامه و نظری در این رابطه نیست. همچنین که دانشگاه علمی و کاربردی برای روی مهارت های خاص و رشته های یکبار پذیرش و همچنین اخذ شهریه به پذیرش دانشجو اقدام می نماید، اما دانشگاه فنی و حرفه ای بر روی مهارت های عام که زمینه دانشی دارند اقدام می نماید.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای درباره اقدامات این دانشگاه در روز های کرونایی مطرح نمود: معتقدیم که دانشگاه باید مسائل اجتماعی و احتیاج های روز را جوابگو باشد در این خصوص از آنجایی که مجهز به کارگاه هایی رشته های طراحی و دوخت بودیم پس از شیوع کرونا بلافاصله آن ها را براساس احتیاج جامعه به سمت فراوری ماسک، گان و مواد ضدعفونی نماینده سوق دادیم. این اقدامات به حدی موثر بود که باعث شد وزیر علوم گزارش عملکرد ما را به گزارش کار خود ضمیمه نموده و از این بابت مورد توجه بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها نهاده شدیم؛ لذا خوشحالیم که توانسته ایم در این روز ها نقش موثری را داشته باشیم.

صالحی عمران تاکید نمود: شاخص های مربوط به بودجه در دانشگاه فنی و حرفه ای باید تغییر یابد لذا امیدواریم اصلاحات مربوطه انجام شود و در سال 1400 بودجه دانشگاه ما با احتیاج های واقعی این دانشگاه هماهنگ شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1094

به "برنامه ریزی برای بازنگری دروس دانشگاه فنی تا خاتمه سال ، ظرفیت پذیرش 180 هزار نفری برای سال تحصیلی جدید اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای بازنگری دروس دانشگاه فنی تا خاتمه سال ، ظرفیت پذیرش 180 هزار نفری برای سال تحصیلی جدید اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید