تبخال و راه های طبیعی درمان آن

به گزارش لیسو، هرپس سیمپلکس که بیشتر آن را با نام تبخال می شناسیم بیماری ویروسی است که عامل ایجاد آن ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک (HSV-1) است. در صورتی که این ویروس وارد بدن فردی شود تا آخر عمر با او خواهد ماند و در مواقعی که سیستم ایمنی او ضعیف شود. این ویروس به وسیله بزاق به وسیله بوسیدن یا استفاده از ظرف مشترک یا برخورد با پوست از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

تبخال و راه های طبیعی درمان آن

تبخال چیست؟

از هر 10 نفر هشت نفر به این ویروس مبتلا هستند و اغلب افراد برای اولین بار قبل از 10 سالگی با این ویروس برخورد داشته اند. بعد از اولین برخورد ویروس به صورت غیر فعال در اعصاب صورت می ماند. در برخی افراد ویروس هر از گاهی فعال می گردد، که می تواند به دلیل سرما یا تب باشد. استرس و قرار دریافت در معرض نور خورشید هم از دلایل عود کردن آن است. تبخال می تواند نواحی مختلف بدن از جمله چشم، پوست انگشتان و ناحیه تناسلی را درگیر کند (البته بیشتر تبخال های تناسلی به دلیل ویروس هرپس سیمپلکس نوع دو به وجود می آید).

هرپس سیمپلکس نوع یک در افرادی که از سایر بیماری ها رنج می برند یا سیستم ایمنی بدنشان به دلیل بیماری خاص یا دارو ضعیف شده است می تواند مسائل جدی ایجاد کند.

عوارض ابتلا به ویروس HSV-1

افرادی که برای اولین بار با این ویروس برخورد می نمایند ممکن است دچار تب، سردرد، تهوع و استفراغ شوند. همینطور ممکن است دچار گلو درد شده و هنگام بلع دچار مشکل شوند.

عوارض اولین برخورد با ویروس نوع یک حدود هفت تا 14 روز طول می کشد.

نحوه تشخیص

دندانپزشک و پزشک عمومی به راحتی قادر است با معاینه شما تبخال را تشخیص دهد. اگر بیماری خاصی داشته باشید، ممکن است پزشک با انجام چند آزمایش آن را تشخیص دهد.

پیشگیری از تبخال

اجازه ندهید کسی که علایم اولین برخورد با ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک یا تبخال دارد فرزندتان را ببوسد. البته تبخال بسیار رایج است و اغلب بچه ها تا پیش از سن بلوغ با آن برخورد می نمایند. واکسن هایی برای مقابله با انواع یک و دو ساخته شده است، البته به نظر می رسد تنها افرادی که تابحال در معرض ویروس ها قرار نگرفته اند را مصون می نماید.

ثابت شده است زدن ضدآفتاب روی لب ها می تواند از بروز تبخال هایی که به دلیل تابش نور خورشید ایجاد می گردد جلوگیری کند.

درمان های رایج تبخال

تبخال درمان قطعی ندارد فقط دارو و کرم های مخصوصی برای کمتر کردن درد و تسریع بهبود آن وجود دارد. این داروها می توانند از تبخال زدن پیشگیری نمایند، به همین دلیل بسیاری از افراد زمانی که حس می نمایند ممکن است دچار استرس شده و تبخال بزنند برای پیشگیری از دارو استفاده می نمایند.

سعی کنید محل تبخال را تمیز نگه داشته و آن را دستکاری نکنید. بعد از تمیز کردن ناحیه از کرم و نرم نماینده لب بهره ببرید. زمانی که تبخال زده اید دیده بوسی نکنید و از وسایلی مثل قاشق، چنگال و حوله که با لب یا پوست اطراف آن در تماس هستند به صورت مشترک استفاده نکنید.

درمان های طبیعی برای از بین برد تبخال

مواد طبیعی که خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی داشته و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند می توانند به درمان تبخال یاری نمایند. برخی از مواد طبیعی از پخش شدن ویروس پیشگیری نموده و برخی در کاهش درد و ناراحتی موثر هستند.

یک ماده طبیعی ممکن است برای همه کارساز نباشد اما استفاده از تعدادی ماده طبیعی مناسب می تواند عوارض را کاهش داده یا از تبخال بعدی پیشگیری نموده و مدت زمان بین تبخال ها را طولانی تر کند. در ادامه برخی از این درمان های طبیعی را بخوانید.

کمپرس آب سرد

استفاده از کمپرس خنک می تواند درد را کاهش داده و از خشک شدن تبخال و ترک خوردن آن پیشگیری کند. اگر زیاد از کمپرس بهره ببرید خود ممکن است باعث ایجاد خشکی گردد به همین دلیل از کرم و نرم نماینده لب بهره ببرید تا از خشکی بیش از حد تبخال پیشگیری گردد. کرم هایی که در حداقل یک درصد لیمو داشته باشند مناسب تر خواهند بود.

از کمپرس چای لیمو هم می توانید بهره ببرید. چای کیسه ای لیمو را دم نموده و مدتی داخل یخچال قرار دهید تا خنک گردد سپس آن را روی تبخال بگذارید.

کمپرس یخ

یخ را داخل دستمال یا حوله ای تمیز بپیچید و حدودا 10 دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این کار را چند مرتبه در روز انجام دهید تا اثر مثبت آن بر تبخالتان را بعد از چند روز ببینید.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا باعث کاهش التهاب در ناحیه مورد نظر شده و آن را مرطوب نگه داشته و درنتیجه درد و ناراحتی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می نماید.

ژل آلوئه ورا را روی تبخال بزنید و صبر کنید تا خشک گردد و سپس با استفاده از حوله ای تمیز و نرم آن را با آب پاک کنید. این کار را روزانه سه یا چهار مرتبه تکرار کنید.

ریشه شیرین بیان

این ریشه دارای گلیسیریزین است که به عنوان ماده ای ضد ویروس شناخته می گردد. همچنین به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند از بروز تبخال هم پیشگیری کند. یک قاشق چای خوری شیرین بیان و یک قاشق چای خوری آب را با هم مخلوط نموده و به محل مورد نظر بزنید. چند ساعت صبر کنید و بعد آن را با دستمال تمیز پاک کنید و بعد با نرم نماینده لب چرب کنید. چندبار در روز می توانید این عمل را تکرار کنید.

ویتامین C و انواع ویتامینB

این ویتامین ها به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن از فعال شدن ویروس جلوگیری می نمایند و همچنین مدت زمان بین عود کردن تبخال را هم طولانی تر خواهند کرد.

مصرف پرتقال، توت فرنگی و انواع فلفل دلمه ای که سرشار از ویتامین C است و همینطور سبزیجاتی مثل اسفناج، لوبیا سبز و بروکلی که دارای مقادیر زیادی ویتامین B است در زمانی که به تبخال دچار شده اید توصیه می گردد چرا که در این دوره به بدن این امکان را می دهد تا با قدرت بیشتری با این ویروس مقابله کند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 262

به "تبخال و راه های طبیعی درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبخال و راه های طبیعی درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید