جادوی ساخت باتری 2 مگاواتی از معدن متروکه ، عکس

به گزارش لیسو، معدن Pyhäsalmi که از عمیق ترین معادن فلزی در اروپاست، قرار است به باتری گرانشی عظیمی تبدیل گردد که می تواند 2 مگاوات انرژی را ذخیره کند.

جادوی ساخت باتری 2 مگاواتی از معدن متروکه ، عکس

تینا مزدکی: همان طور که مردم و صنایع در سراسر زمین به سمت بهره گیری از انرژی های تتازهپذیر حرکت می نماید، مشکل ذخیره سازی انرژی نیز روزبه روز پررنگ تر می گردد. مشکل آن است که باد همواره نمی وزد و خورشید دقیقاً در زمانی که مردم می خواهند برق مصرف نمایند، نمی تابد. در روزهای آفتابی یا بادخیز، می توان میزان زیادی برق فراوری کرد، ولی در حال حاضر در چنین روزهایی وضعیتی شکل می گیرد که در آن به مصرف نمایندگان پول پرداخت می گردد تا برق مصرف نمایند تا از اضافه بار شبکه جلوگیری گردد. اما انرژی ای که استفاده نمی گردد، از بین می رود.

البته بهتر است که بتوانیم آن انرژی بلااستفاده را برای مصارف بعدی ذخیره کنیم. باتری های گرانشی یکی از راه های ذخیره سازی انرژی هستند.

شاید عبارت باتری گرانشی شما را به یاد فیزیک و آلبرت اینشتین بیندازد؛ اما ایده پشت باتری های گرانشی واقعا ساده است. در مواقعی که منابع انرژی بیش از احتیاج انرژی فراوری می نمایند، انرژی اضافی برای حرکت وزنه ها (به شکل آب یا گاهی شن) به سمت بالا استفاده می گردد و آن را به انرژی پتانسیل گرانشی تبدیل می نماید. هنگامی که منبع تغذیه افت می نماید، این وزنه های سنگین می توانند تحت تأثیر نیروی گرانش رها شوند و توربین های متصل را به حرکت درآورند.

باتری های گرانشی عموما به شکل مخزن ساخته می شوند و در بعضی موارد در معادن متروکه ای تعبیه می شوند تا مخازن شن و ماسه را به بالا حرکت دهند. البته وزنه های دیگری نیز برای فراوری انرژی اضافی پیشنهاد شده است. شرکت اسکاتلندی Gravitricity سیستمی از چرخ-محور و بالابرها را طراحی نموده که می توان آن ها را در چنین معدن های متروکه ای نصب کرد. این شرکت قرار است سیستم تازه خود را در معدن 1400 متری روی و مس در Pyhäjärvi فنلاند نصب کند.

مارتین رایت از بنیانگذاران Gravitricity، اخیرا در خصوص این فناوری گفته است: از آنجایی که دنیا برق بیشتری را از منابع انرژی تتازهپذیر متناوب فراوری می نماید، احتیاج روزافزونی به فناوری هایی وجود دارد که بتوانند انرژی را در دوره های کم تقاضا جذب و ذخیره نمایند و در صورت احتیاج، آن را به سرعت آزاد نمایند. ذخیره سازی انرژی گرانشی زیرزمینی GraviStore، از نیروی گرانش برای ارائه بعضی از برترین ویژگی های باتری های لیتیوم یونی و ذخیره سازی هیدرولیک پمپ شده با هزینه کم و بدون احتیاج به فلزات خاکی کمیاب استفاده می نماید.

منبع: iflscience

54323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 خرداد 1403 بروزرسانی: 17 خرداد 1403 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2265

به "جادوی ساخت باتری 2 مگاواتی از معدن متروکه ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جادوی ساخت باتری 2 مگاواتی از معدن متروکه ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید