حضور 841 پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان

به گزارش لیسو، معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بر اساس روش های علمی استخراج داده و اطلاعات پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، 841 پژوهشگر از کشور ایران در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان قرار دارند.

حضور 841 پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان

پیمان صالحی گفت: لیست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان مستخرج از پایگاه شاخص­های اساسی علم (ESI) [1]متعلق به شرکت کلاریویت آنالیتیکس (WOS) به وسیله موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در مهر ماه 1401 مورد تحلیل و پالایش نهاده شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه نمود: در مرحله نخست، از بین حدود 100 هزار پژوهشگر پراستناد برتر جهان در پایگاه ESI با استفاده از روش­شناسی پیشرفته و اتوماتیک، بیش از 1400 نام پژوهشگر ایرانی (به صورت نام خانوادگی و شکل اختصاری نام کوچک ESI) شناسایی شد. سپس، کارشناسان پژوهشی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) طی فرآیند های تخصصی پردازش ­های مختلفی را جهت ابهام­زدایی این لیست و شناسایی دقیق همه مدارک منتسب به هر پژوهشگر انجام دادند.

وی ادامه داد: در نتیجه، تعداد 841 پژوهشگر با وابستگی سازمانی ایران در حوزه­های موضوعی مختلف شناسایی شدند که عملکرد پژوهشی و استنادی آن ها بر اساس چهار شاخص علم سنجی: 1) نسبت تعداد کل استناد های دریافتی به تعداد کل مقالات استناد کننده، 2) تعداد میانه خوداستنادی به ازای هر مقاله، 3) میانه درصد خوداستنادی و 4) نسبت تعداد کل استناد های دریافتی (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی) به تعداد مقالات استناد کننده (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی) یک نویسنده مورد ارزیابی نهاده شد. گفتنی است که این شاخص­ها با داده­های کلان جهانی تطبیق داده شد و مقادیر نرمال برای هر شاخص استخراج شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه نمود: به طور کلی، تعداد پژوهشگران ایرانی پراستناد یک درصد برتر جهان که به وسیله موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) از سال 1398 تا به امروز شناسایی شده، رشد قابل­توجهی داشته است. تعداد دانشمندان ایرانی این لیست از سال 1397 تا 1401 به ترتیب 249، 361، 512، 685 و 841 نفر بوده است. بدین ترتیب در یک دوره 4 ساله رشد حدود 340 درصد در ورود پژوهشگران ایرانی به لیست یک درصد برتر جهان مشاهده می گردد.

رشد کمی تعداد پژوهشگران ایرانی پراستناد یک درصد برتر جهان ESI شناسایی­شده به وسیله موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)

بر اساس آمار بدست آمده، توزیع پژوهشگران در رشته­ های مختلف یکسان نیست.

[1]لیست پژوهشگران پراستناد برتر جهان، گزارشی دوماهنامه از پژوهشگران پراستناد در 22 حوزه موضوعی علوم و علوم اجتماعی در سامانه شاخص­های اساسی علم (ESI) در بازه زمانی 10 ساله می­باشد. به این ترتیب که پژوهشگران در هر رشته بر حسب تعداد استناد هایی که دریافت کرده­اند مرتب­سازی و سپس براساس حدود آستانه استنادی به عنوان پژوهشگران پراستناد برتر جهان در نظر گرفته می­شوند.

[2]بعضی از پژوهشگران در چندین حوزه موضوعی حد آستانه استنادی لازم را کسب کرده­اند که در تفکیک پژوهشگران به لحاظ حوزه موضوعی در دسته چند رشته ای نهاده شده ­اند.

خبرنگاران علمی پزشکی دانشگاه و کنکور

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آبان 1401 بروزرسانی: 11 آبان 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2115

به "حضور 841 پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور 841 پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید