حفاظت از قلب بیماران سرطانی با یاری یک پروتئین

به گزارش لیسو، تهران (پانا) - دانشمندان نروژی می گویند یک نوع پروتئین خاص می تواند به حفاظت از قلب در فرایند درمان سرطان یاری کند.

حفاظت از قلب بیماران سرطانی با یاری یک پروتئین

به گزارش خبرنگاران به نقل از یورک آلرت، درمان سرطان شامل یک فرآیند طولانی و سخت برای بیمار است. برای بیمارانی که از سرطان جان سالم به در می برند، لازم است که بدن خود را از عوارض درمان حفظ نمایند.

بعضی از دارو ها به طور موثری به درمان سرطان یاری می نماید، اما کمتر کسی می داند که عوارض جانبی این دارو ها باعث آسیب به قلب می گردد. تا به امروز هیچ راهکاری برای مقابله با آسیب های وارد شده به قلب در بیماران سرطانی در فرایند درمان وجود نداشته است. با این حال، دانشمندان به تازگی مطالعات خوبی در این زمینه انجام داده اند.

دانشمندان نروژی پس از تحقیقات گسترده دریافتند نوع خاصی از پروتئین به نام نور 1 (NOR-1) می تواند به طور موثری از آسیب های قلبی ناشی از درمان سرطان محافظت کند.

یکی از دارو های رایج سرطان از گروه سیتوتاکسین ها به نام دوکسوروبیسین (Doxorubicin) می تواند به مقدار قابل توجهی خطر آسیب به قلب را افزایش دهد. این دارو این امکان را دارد که با حمله به سلول های سالم بدن مانند سلول های قلب باعث تخریب آن ها گردد.

پیشتر دانشمندان مشاهده نموده بودند پروتئین نور 1 می تواند به افرادی که از هیپوکسیا (کمبود اکسیژن) رنج می برند، یاری کند. مصرف این پروتئین باعث یاری به زنده ماندن سلول ها می شد. این پروتئین به طور طبیعی در بدن وجود دارد و ورزش باعث تحریک فراوری آن می گردد.

محققان می گویند انجام ورزش و داشتن تحرک کافی برای فراوری این پروتئین مناسب است، اما در این تحقیقات در محیط آزمایشگاهی این پروتئین به صورت مستقیم به سلول ها تزریق شد. شواهد نشان داد پروتئین نور 1 به طور موثری باعث کاهش مرگ و میر سلول ها شده و در عوض به حفظ سلامت آن ها یاری کرد.

یافته های دانشمندان حاکی از آن بود که این پروتئین تاثیرات مخرب دارو های سرطان به ویژه دوکسوروبیسین را بر سلول ها به ویژه سلول های قلب خنثی می نماید. محققان امیدوارند با کشف این موضوع بتوانند به راهکاری جامع برای محافظت از قلب در بیماران سرطانی دست یابند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1930

به "حفاظت از قلب بیماران سرطانی با یاری یک پروتئین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از قلب بیماران سرطانی با یاری یک پروتئین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید