سفری به شهر زیبای نوشهر

به گزارش لیسو، جاذبه های گردشگری نوشهر را می توان به دو دسته جاذبه های طبیعی و مذهبی تقسیم کرد. در این شهرستان امامزاده های زیادی با قدمت طولانی نیز وجود دارد.

سفری به شهر زیبای نوشهر
نوشهر یکی از شهرستان های استان مازندران است که از شمال به دریای خزر، از جنوب یه رشته کوههای البرز، از شرق به شهرستان نور و از غرب به شهرستان چالوس متصل است. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و کجور است. این شهرستان به دلیل دارا بودن شرایط خوب در توریستی دارای تفرجگاه ها و جاذبه های طبیعی فراوان می باشد. بهترین زمان برای مسافرت به این منطقه فصول بهار و تابستان است.

باغ گیاه شناسی نوشهرباغ اکولوژی نوشهر که از قدیمی ترین باغ های گیاه شناسی کشور محسوب می­شود به عنوان باغ گیاه شناسی برای ناحیه رویشی هیرکانی انتخاب شده است. این باغ در راستای دو هدف اصلی باغهای گیاه شناسی در سراسر جهان یعنی آموزش به تمامی اقشار مردم و نگهداری از گونه های نادر و در حال انقراض، فعالیت می کند. در سال 1386 به دلیل اهمیت بالای مجموعه حاضر، به عنوان یک اثر طبیعی در سازمان میراث فرهنگی به شماره 17795 به ثبت رسید.

در این باغ 35 هکتاری حدود 650 گونه متنوع شامل 450 گونه درخت و درختچه (260 گونه درختی، 170 گونه درختچه،20 گونه بوته)، حدود 90 گونه پیازی و 100 گونه علفی، کاکتوس و گوشتی و چند ساله کاشته شده است، تنها پایه بلوط چوب پنبه در ایران، قدیمی ترین پایه های دارتالاب و ژینکو درکشور، 25 گونه کاج، حدود 30 گونه اکالیپتوس و ده ها گونه صنعتی و مهم از سراسر جهان در کنار گونه های بومی کشور این باغ را به یکی از زیبا ترین باغ های گیاه شناسی تبدیل کرده است. مهمترین کلکسیون این مجموعه که آربراتوم نام دارد با قدمت بالای 58 سال به مجموعه بی نظیری تبدیل شده است که سالانه مورد بازدید کارشناسان، دانشجویان و دانش آموزان از سراسر ایران قرار می گیرد.

تالاب ارواحدریاچه ممرز ملاکلا در نوشهر مازندران از عجیب ترین دریاچه های ایران است که به تالاب ارواح معروف است. این دریاچه که به تالاب ارواح نیز معروفیت دارد در 5 کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. دریاچه در میان جنگل انبوه پهن برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته است. طول دریاچه در حدود 700 متر و عرض آن 300 متر است. در درون دریاچه درختان خشک شده ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کرده اند.

امامزاده سید علی کیا سلطانامامزاده سید علی کیا سلطان از نواده های امام موسی کاظم(ع) است که در روستایی به همین نام (خیرود) در فاصله 8 کیلومتری نوشهر واقع شده که دارای 700 سال قدمت است. بنای فعلی در زمان سلطان محمد خدابنده احداث شده است. بقعه دارای آب، برق، مسجد و امکانات رفاهی است.

حرم مطهر امامزاده سید علی کیا سلطان(ع) در روستایی سرسبز که متبرک به نام همین بزرگوار است، قرار گرفته است. معماری خاص حرم مطهر که شباهت بسیاری به بقعه سید جمشید کیاسلطان شهر رویان دارد حکایت از یک دوره زمانی مشترک دارد و گویای این است که این بزرگوار نیز از حاکمان و سلاطین دوره کیایی در شمال ایران بوده است. سادات اثنی عشری ملقب به کیایی حدود 600 سال بر منطقه ها شمالی ایران حکومت کردند و به دلیل عدالت و تقوایشان مورد احترام مردمان عصر خود بودند که با ساختن بناهای عالی بر مزار ایشان مقام آن ها را گرامی می داشتند.

حمام کندلوسحمام کندلوس مربوط به اواسط دوره قاجار است و در شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس واقع شده است. این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 با شمارهٔ ثبت 21976 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر تورها یا سفرهای یک روزه به نوشهر دارید، سر زدن به این اثر تاریخی نیز خالی از لطف نیست.

امامزاده نوح نوشهراین مکان مذهبی در 18 کیلومتری جاده نوشهر به نور، بخش بلده کجور، در روستای چلندر واقع شده است که در سال 1382 شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بر اساس یک افسانه رایج در میان مردم استان مازندران ، نسب و اصالت امامزاده را از خانواده پیامبر نوح می دانند و مردم بومی اعتقاد دارند کشتی حضرت نوح در البرز آرمیده است. بنای امامزاده نوح به احتمال قریب به یقیین در اواخر دوران قاجار ساخته شده ولیکن بانی آن مشخص نیست.

ساختمان اصلی بنای امامزاده بصورت هشت ضلعی و با سقف شیروانی است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. تمامی بار سقف بر روی ستون چوبی مرکزی می باشد. پیش ورودی (ایوان) امامزاده نوح به مساحت حدود 2 با 8 پایه چوبی در ابتدای ورودی امامزاده وجود دارد. در داخل بنای امامزاده نوح 6 طاقچه در اطراف دیده می شود که هر کدامشان یک سری از وسایل بر روی آنها قرار گرفته است و سه نور گیر مشبک چوبی در غرب ، شرق و جنوب آن دیده می شود. مشبک نور گیرها از تکرار زنجیر وار یک طرح چند ضلعی در ردیفهای عمودی و افقی پدید آمده است. اهالی می گفتند قبلا دو ضریح چوبی در داخل امامزاده بوده که یکی از آنها به سرقت رفته است.

موزه کندلوسموزه کندلوس رویای کودکی روستایی است که یکباره دست از بازیهای بچگانه بر می دارد و آواره دشت و کوه و صحرا میشود تا در روستاهای کجور مازندران خانه به خانه در پی اشیاء فرهنگی و تاریخی آن دیار باشد. او با معاوضه قند وچای و سیگار،قباله ها،اسناد،سکه،سفال جمع اوری کرده و آنها را از دید خانواده پنهان میداشت.

او که امروز دکتر علی اصغر جهانگیری استاد دانشگاه و بنیانگذار مجموعه های گوناگون نظیر شرکت هگزان ،کندلوس ،موسسه فرهنگی جهانگیری و تعداد دیگری از مجموعه ها میباشد در رشته حفاری چاه نفت از امریکا دارای درجه مهندسی و از دانشگاه وین (اطریش) دارای درجه فوق لیسانس پلیمر از پلی تکنیک تهران فوق لیسانس نساجی و از دانشگاه لندن دارای درجه دکترای جامعه شناسی است. این موزه در سال 1390 بالغ بر 60 هزار توریست ایرانی و خارجی را میزبانی کرده است و همچنین موجب معروفیت و معروف شدن کندلوس در سطح کشور و در سطح بین المللی شده است.

دریاچه خضر نبیدریاچه خضر نبی در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است. در ارتفاعات کوهستانی و جنگلی کجور نوشهر و در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریای خزر دریاچه ای به نام خضر نبی واقع شده است، وسعت این دریاچه کمتر از نیم هکتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شیرین است. این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته است.

دریاچه زیبا خضر نبی با چشم اندارهای طبیعی منحصربفرد در جنوب روستای نیمور کجور واقع شده که به دلیل نبود تبلیغات و فراهم نبودن امکانات توریستی و نداشتن راه مناسب، تا به امروز ناشناخته مانده است. این دریاچه از نوع روان بوده و آب آن پس از ورود به رودخانه ویسر از طریق رود خیرود پس از عبور از کنار نوشهر به دریای خزر می ریزد، در اطراف این دریاچه بی نظیر و زیبا که در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی واقع شده، انواع وحوش و پرندگان نظیر گوزن، شوکا، مرال، خرس و پلنگ نیز دیده می شوند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1843

به "سفری به شهر زیبای نوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری به شهر زیبای نوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید