صعودی که بی ارزش شد

به گزارش لیسو، صعود یوگسلاوی به یورو 1992 به دلیل تجزیه این کشور توسط یوفا بی ارزش قلمداد شد و دانمارک به جای این کشور در این رقابت ها شرکت کرد.

صعودی که بی ارزش شد

به گزارش خبرنگاران، فرو ریختن دیوار برلین در سال 1990 باعث شد تغییراتی در چهره جغرافیایی اروپا به وجود آید. بعضی از کشورها یکی شدند و کشورهای جدیدی ظاهر شدند. دو آلمان (شرقی و غربی) متحد شدند. شوروی سلطه اش بر استونی، لتونی و لیتوانی را از دست داد و سپس کم کم جمهوری های دیگر از شوروی جدا شدند. چکسلواکی به دو بخش جمهوری چک و اسلواکی تقسیم شد. خیلی زود یوگسلاوی آغاز به تجزیه شدن کرد. یوفا در آستانه برگزاری یورو 1992 سوییس بود و یک مشکل داشت. تیم هایی که مرحله مقدماتی را آغاز نموده بودند دقیقا همان تیم هایی نبودند که به مرحله نهایی صعود نموده بودند. مساله آلمان با متحد شدنش حل شد. شوروی با نام کنفدراسیون ایالت های مستقل در این بازی ها به حضورش ادامه داد. پس از بازی ها قرار بود یوفا نام فدراسیون های جدید را به فهرست کشورهای اروپایی اضافه کند. از طرفی چکسلواکی نتوانست به مرحله نهایی صعود کند.

مشکل یوگسلاوی باقی ماند. این تیم با پیروزی 2 بر صفر برابر اتریش صعودش را قطعی کرد اما یک سال بعد با مشکل روبرو شد چون در این کشور آشوب شد و جنگی خشن به راه افتاد که همه دنیا را به وحشت انداخت. در رابطه با فوتبال معین بود تیمی که به یورو فرستاده می گردد آن تیمی نیست که در حقیقت صعود نموده بود. این تیم ضعیف تر بود. اغلب بازیکنان پراکنده شده بودند و در ایالت های مختلف حضور داشتند. مساله تا پیش از برگزاری بازی ها بسط پیدا کرد، زمانی که تصمیم گیری شد باقی مانده ایالت های جدا شده که از آن به عنوان یوگسلاوی نام می برند نمی تواند با این نام در رقابت ها شرکت کند. سازمان ملل دولت یوگسلاوی را به دلیل حمله های سارایوو تجزیه شده دانست. تیم یوگسلاوی با وجود کسب نتایج درخشان در مرحله مقدماتی (کسب هفت پیروزی، یک شکسست، به ثمر رساندن 24 گل و دریافت چهار گل) و برخورداری از پانچف، برترین گلزن دور مقدماتی در آخرین لحظه از یورو اخراج شد. یوفا تصمیم گرفت دانمارک را به این رقابت ها دعوت کند که در گروه یوگسلاوی در رتبه دوم جای گرفته بود.

بازیکنان دانمارک در تعطیلات تابستانی به سر می بردند چون لیگ های اروپایی به خاتمه رسیده بود. سرمربی دانمارک به سرعت بازیکنان ملی پوش را دور هم جمع کرد و در این بین میشل لادروپ، بهترین بازیکن تیم که در شرایط مناسب قرار نداشت از این فهرست کنار گذاشته شد. این تیم که در لحظه آخر جایگزین یوگسلاوی شده بود بر خلاف انتظار جام قهرمانی را بالای سر برد. زمانی که یوگسلاوی به خاطر جنگ های متعدد پر از خون و تجزیه شده بود دانمارکی ها با خیال راحت از بازی کردن در رقابت هایی که تصور نمی کردند در آن حضور داشته باشند لذت می بردند. آنها پس از سوییس در رتبه دوم جای گرفتند و بالاتر از فرانسه و انگلیس ایستادند تا صعودشان به دور بعد قطعی گردد. در نیمه نهایی توانستند در ضربات پنالتی هلند، مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهند که در ترکیب از بازیکنان بزرگی همچون گولیت، کومان، فان باستن، رایکارد و برگکمپ بهره می برد. در نهایت دانمارک در فینال با دو گل آلمان را شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 257

به "صعودی که بی ارزش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعودی که بی ارزش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید