علائم آلرژی به شیر سویا

به گزارش لیسو، آلرژی به سویا یا آلرژی به شیر سویا می تواند علائمی را مشابه با انواع دیگر آلرژیهای غذایی ایجاد کند. این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد این آلرژی، علل، علائم و گزینه های درمانی آن فراهم ساخته است.

علائم آلرژی به شیر سویا

آلرژی، علل، علائم و گزینه های درمانی

چکیده

آلرژی به سویا یا آلرژی به شیر سویا می تواند علائمی را مشابه با انواع دیگر آلرژیهای غذایی ایجاد کند. این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد این آلرژی، علل، علائم و گزینه های درمانی آن فراهم ساخته است.

تعداد کلمات: 773 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

برگرفته از سایت هلث هارتی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

علائم آلرژی به شیر سویا

شیر سویا یک نوشیدنی است که از لوبیا یا دانه های سویا بدست می آید. به منظور تهیه این نوشیدنی، لوبیا سویا را ابتدا در آب ریخته خیس بخورند، سپس آنها را همراه با آب آسیاب کنید. محصول بدست آمده شیر سویا است که حاوی تقریباً همان اندازه پروتئین شیر گاو است. اما برخلاف شیر گاو، اندازه چربی های اشباع شده آن پایین بوده و از هیچ گونه کلسترولی برخوردار نیست، و به همین خاطر است که اغلب به عنوان جایگزین سالمتر شیر گاو در نظر گرفته می گردد.

افرادی می توانند شیر سویا را مصرف نمایند که به دلیل عدم تحمل لاکتوز قادر به مصرف شیر گاو نیستند. با این حال، شیر سویا بعلاوه می تواند در بعضی افراد موجب بروز واکنشهای آلرژیک گردد. در واقع آلرژی به محصولات بدست آمده از سویا یکی از متداول ترین آلرژی های غذایی در دنیا است. گاهی اوقات این آلرژی می تواند موجب بروز وضعیتی تهدید نماینده حیات تحت عنوان آنافیلاکسی گردد.

علل

تمام انواع آلرژی ها به دلیل بیش فعال شدن سیستم ایمنی ایجاد می شوند، بدین صورت که سیستم ایمنی بعضی مواد بی ضرر را به عنوان مهاجمان خارجی به حساب می آورد. هرگونه ماده ای که موجب بروز واکنش ایمنی بسیار حساس و یا واکنش آلرژیک گردد را آلرژن نامند. در مورد آلرژی به شیر سویا، آلرژن یا ماده آلرژی زا، پروتئین موجود در شیر سویا است. سیستم ایمنی بدن این پروتئین را به عنوان ماده ای مضر تشخیص داده به همین خاطر به منظور از بین بردن یا خنثی ساختن این پروتئین، فراوری آنتی بادی های IgE را تحریک می نماید.

شیر سویا یک نوشیدنی است که از لوبیا یا دانه های سویا بدست می آید. به منظور تهیه این نوشیدنی، لوبیا سویا را ابتدا در آب ریخته خیس بخورند، سپس آنها را همراه با آب آسیاب کنید. محصول بدست آمده شیر سویا است که حاوی تقریباً همان اندازه پروتئین شیر گاو است.

از این پس، هر زمان که شیر سویا مصرف گردد، این آنتی بادی ها این پروتئین خاص را تشخیص داده و موجب می شوند سیستم ایمنی هیستامین و دیگر مواد شیمیایی را به درون جریان خون رها سازد. این مواد شیمیایی مسئول فراوری علائم همراه با واکنش آلرژیک هستند. آلرژی های غذایی اغلب مشاهده شده است که در خانواده به صورت موروثی وجود دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که فرد تنها به این دلیل که یکی از اعضای خانواده به شیر سویا آلرژی دارد، او هم به آن آلرژی پیدا می نماید.

علائم و نشانه ها

علائم این آلرژی می تواند خفیف یا شدید باشد. علائم و نشانه هایی که به طور معمول در این عارضه مشاهده می گردد به قرار زیر است:

آبریزش بینی و خارش چشم

بروز ناگهانی آکنه

جوش یا بثورات پوستی یا کهیر

گرفتگی بینی

آنژیواِدم

اسهال

دل درد

درماتیت آتوپیک

مورمور شدن در دهان و گلو

تهوع و استفراغ

تورم صورت، دهان، لبها و سایر نواحی بدن

خس خس سینه

تنگی نفس

بیشتر بخوانید: شیر سویا، اکسیر جوانی

در موارد نادر، واکنش آلرژیک می تواند به وضعیتی جدی تحت عنوان آنافیلاکسی منجر گردد که می تواند علائم زیر را ایجاد نماید:

گرفتگی راه های هوایی

تورم گلو

افت قابل توجه فشار خون

ضربان قلب شدید

سرگیجه یا سبکی سر

از دست دادن هوشیاری

علاوه بر این موارد، آلرژی به شیر سویا در نوزادان می تواند موجب بروز کولیک (قولنج یا شکم درد شدید) و کج خلقی گردد. در نتیجه آن کودک مبتلا ممکن است به طور مداوم و بدون هیچ دلیل تعیین گریه نماید. بعلاوه کودک ممکن است به نظر برسد درد داشته و کاملاً ناراحت است.

تشخیص و درمان

آلرژی به شیر سویا معمولاً به یاری آزمایش خون و پوست تشخیص داده می گردد. در مورد راه های درمانی، بایستی گفت که برترین گزینه درمانی برای هر نوع آلرژی دوری کردن از آن آلرژن بخصوص است. با این حال، در صورتی که دچار واکنش آلرژیک شدید، به منظور تسکین از علائم اغلب احتیاج به استفاده از دارو خواهید داشت. پزشکان معمولاً به منظور کاهش علائم و نشانه های واکنش آلرژیک داروهای آنتی هیستامین تجویز می نمایند. از سوی دیگر واکنش آلرژیک شدید ممکن است احتیاج به تجویز اپی نفرین داشته باشد.

در صورتی که هر یکی از علائم فوق از واکنش آلرژیک را مشاهده کردید، آنگاه هرچه زودتر پزشک خود را از آن آگاه سازید. برترین راه جلوگیری از بروز این آلرژی در آینده، خودداری از مصرف شیر سویا یا هرگونه محصولات حاوی آن است. اما گاهی اوقات علی رغم اتخاد تمام اقدامات ممکن جهت دوری از آن، این امکان وجود دارد با این ماده غذایی تماس یافته و دچار واکنش آلرژیک شدید بشوید. به منظور جلوگیری از چنین شرایطی، می توانید با پزشک خود در مورد به همراه داشتن واکسن اپی نفرین با خود صحبت کنید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1800

به "علائم آلرژی به شیر سویا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم آلرژی به شیر سویا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید