نانوابزار جیبی برای تشخیص باکتری های خطرناک مواد غذایی به بازار عرضه شد

به گزارش لیسو، محققان کانادایی پس از یک فراخوان عمومی نانوابزار جیبی ساختند که می تواند باکتری های خطرناک مواد غذایی را تشخیص دهد.

نانوابزار جیبی برای تشخیص باکتری های خطرناک مواد غذایی به بازار عرضه شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، چند ماه قبل، آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا فراخوانی برای جمع آوری نوعی شکلات را از بازار این کشور بیان کرد، دلیل این امر امکان وجود عفونت سالمونلا در این شکلات ها بود. این فقط یک مورد از موارد احتمال ابتلا به آلودگی مواد غذایی است.

برای یاری به حل این مشکل، دانشمندان به دنبال استفاده از ادوات توالی یابی DNA هستند که به صورت قابل حمل بوده و می توان اورگانیسم های مسبب عفونت را در مدت چند ساعت شناسایی کرد.

شرکت اکسفورد نانوپور (Oxford Nanopore) توالی یاب جیبی موسوم به MinION را به بازار عرضه نموده است که یک دستگاه جیبی در اندازه های تلفن همراه بوده که با یاری آن می توان توالی ژنوم را به سرعت به دست آورد.

بخش جالب توجه این فناوری آن است که با این فناوری می توان زمان پردازش را به شدت کاهش داد و مردم را در برابر پاتوژن های موجود در مواد غذایی محافظت کرد.

به تازگی مطالعه مشترکی بین دانشگاه ماساچوست و آزمایشگاه های زیستی نیوانگلند اجرا شده که در آن از MinION برای آنالیز عوامل بیماری زای موجود در مواد غذایی استفاده شده است. آن ها به جای DNA به سراغ توالی یابی RNA رفتند. از آنجایی که RNA از DNA ناپایدارتر است و بعد از مرگ سلول به سرعت از بین می رود بنابراین توالی یابی RNA می تواند نشان دهد که چه پاتوژن های زنده ای در محیط وجود دارد و در نتیجه اثر DNA های زمینه که معمولا خطا در فرآیند شناسایی ایجاد می نمایند، حذف می گردد. با این روش می توان در مدت 6.5 ساعت توالی یابی را انجام داد. مطالعه دیگری که اجرا شده نشان می دهد با این روش می توان توالی یابی DNA کل ژنوم سالمونلا را در مدت زمان 10 ساعت انجام داد بدون اینکه احتیاج به کشت محیط باکتری و استخراج DNA و صرف زمان 24 ساعت برای این کار باشد.

یک گروه تحقیقاتی دیگر روی استفاده از MinION کار می نمایند تا از این فناوری در آفریقا برای آنالیز محصولات کشاورزی استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 659

به "نانوابزار جیبی برای تشخیص باکتری های خطرناک مواد غذایی به بازار عرضه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوابزار جیبی برای تشخیص باکتری های خطرناک مواد غذایی به بازار عرضه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید