پاسخ چین به پمپئو درباره ایران

به گزارش لیسو، ایرنا نوشت: نمایندگی دائمی چین در سازمان ملل متحد در واکنش به پیغام توئیتری وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: حرکت سیاسی و یکجانبه آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران ره به جایی نخواهد برد.

پاسخ چین به پمپئو درباره ایران

در بیانیه توئیتری این نمایندگی که مایک پمپئو را خطاب قرار داده، آمده است: فکر کنید کدام کشور بزرگترین صادرکننده تسلیحات در دنیا است. قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل درباره برداشته شدن اقدامات محدودکننده مرتبط با تسلیحات ایران در ماه اکتبر روشن است.

بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت که در پی توافق جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 و اتحادیه اروپا به اتفاق آرا تصویب شد، 27 مهرماه سال جاری خاتمه محدودیت های خرید و فروش تسلیحات متعارف برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

رژیم آمریکا که در هجدهم اردیبهشت 1397 به طور یکجانبه به مشارکت خود در این توافق بین المللی خاتمه داد و قطعنامه صریح شورای امنیت را نقض کرد، در صدد آن برآمده است تا با ارعاب و فشار بر دیگر اعضای این شورا، ممنوعیت تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

روسیه و چین به صراحت با این رویکرد کاخ سفید مخالفت نموده اند اما وزیر خارجه ترامپ که این روزها به وزیر نفرت هم شهرت یافته است، در پیغام توئیتری خود مدعی شد با برطرف این ممنوعیت، ایران از روسیه و چین جنگنده هایی خریداری خواهد نمود که با آن می تواند اروپا و آسیا را تهدید کند.

این پیغام توئیتری پمپئو و تصویر به کار رفته برای آن در ایجاد انحراف در اذهان جامعه دنیای، دستمایه طعنه و تمسخر وی شد به گونه ای که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: آقای پمپئو آن قدر از گمراه کردن دنیا ناامید شده که ادعا می نماید در ماه اکتبر پیش رو، ایران هواپیماهای جنگنده می خرد و سپس آنها را فراتر از بُرد یکطرفه شان به پرواز در می آورد.

وی اضافه کرد: شاید او بتواند به ما بگوید که این جنگنده ها چگونه حتی با اتمام سوخت شان به ایران باز می گردند!

بیانیه توئیتری چین یک روز مانده به نشست غیرعلنی و غیررسمی شورای امنیت برای بحث درباره پیش نویس یکجانبه آمریکا در تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، پیغام روشنی به واشنگتن ارزیابی می گردد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1055

به "پاسخ چین به پمپئو درباره ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ چین به پمپئو درباره ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید