پوتین قانون خروج از پیمان آسمان های باز را امضا کرد

به گزارش لیسو، پس از اعلام مخالفت آمریکا با بازگشت به پیمان آسمان های باز، رئیس جمهور روسیه قانون خروج از این پیمان را امضا کرد.

پوتین قانون خروج از پیمان آسمان های باز را امضا کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قانونی را برای خروج از پیمان کنترل تسلیحاتی موسوم به آسمان های باز با آمریکا به امضا رساند.

پیشتر وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام نموده بود پیغام آمریکا مبنی بر عدم بازگشت واشنگتن به پیمان آسمان های باز را دریافت نموده است. به گفته مقامات آمریکایی، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه این کشور، این تصمیم را به اطلاع مقام های روسیه رسانده است.

خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور، صورت گرفت. دولت کنونی آمریکا هم به ریاست جو بایدن مخالفت خود با بازگشت به معاهده آسمان های باز را گفت.

این پیمان امکان پرواز های شناسایی غیرمسلح را بر فراز کشور های عضو فراهم می نماید. واشنگتن ماه نوامبر (آبان-آذر) سال گذشته میلادی با متهم کردن مسکو به نقض پیمان راستی آزمایی و کنترل تسلیحاتی آسمان های باز، از این پیمان خارج شد. روسیه این اتهام آمریکا را رد نموده است.

دولت روسیه، که ماه ژانویه (دی-بهمن) از طرح خود برای خروج از این پیمان اطلاع داد، یازدهم ماه مه (اردیبهشت) طرحی را به مجلس برای رسمیت بخشیدن به این تصمیم ارائه کرد.

این پیمان، که سال 1992 امضا و سال 2002 اجرایی شد، به کشور ها اجازه می دهد پرواز های تجسسی غیرمسلح بر فراز کل خاک دیگر طرف های توافق انجام دهند. هدف از این پیمان، که به کشور ها اجازه می دهد به جمع آوری اطلاعات درباره نیرو های نظامی یکدیگر بپردازند، افزایش شفافیت و اعتمادسازی بین کشور هاست.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1637

به "پوتین قانون خروج از پیمان آسمان های باز را امضا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین قانون خروج از پیمان آسمان های باز را امضا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید