کشف بزرگ یک شرکت سوئدی درباره عناصر خاکی کمیاب

به گزارش لیسو، عناصر خاکی کمیاب در حال حاضر در اروپا استخراج نمی گردد و این منطقه به واردات از کشور های دیگر وابسته است، این در حالی است که انتظار می رود تقاضا در سال های آینده به علت افزایش خودرو های الکتریکی و انرژی تجدیدپذیر افزایش یابد.

کشف بزرگ یک شرکت سوئدی درباره عناصر خاکی کمیاب

شرکت معدنی دولتی ال کاب (LKAB) سوئد گفت که بیش از یک میلیون تن عناصر خاکی کمیاب را در منطقه ای در شمال این کشور شناسایی نموده که بزرگترین ذخایر شناخته شده در اروپا است.

به نقل از یورونیوز، عناصر خاکی کمیاب برای بسیاری از فرایند های فراوری های تک لازم است و در وسایل نقلیه الکتریکی، توربین های بادی، لوازم الکترونیکی قابل حمل، میکروفن و اسپیکر ها استفاده می شوند.

جان موستروم، مدیرعامل ال کاب در بیانیه ای گفت: این خبر خوبی است، نه تنها برای ال کاب، منطقه و مردم سوئد، بلکه برای اروپا و شرایط اقلیمی.

او ادامه داد: این کشف می تواند به یک پایه اساسی و مهم برای فراوری مواد خام ضروری تبدیل گردد که برای فعال کردن گذار سبز کاملا حیاتی است.

عناصر خاکی کمیاب در حال حاضر در اروپا استخراج نمی گردد و این منطقه به واردات از کشور های دیگر وابسته است، این در حالی است که انتظار می رود تقاضا در سال های آینده به علت افزایش خودرو های الکتریکی و انرژی تتازهپذیر افزایش یابد.

ابا بوش، وزیر انرژی، تجارت و صنعت سوئد در این بیانیه گفت: برق رسانی، خودکفایی اتحادیه اروپا از روسیه و چین از این معدن شروع خواهد شد.

سوئد در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و کشوری است که به عنوان بخش کلیدی استراتژی اتحادیه اروپا برای خودکفایی در موادمعدنی در نظر گرفته می گردد.

کمیسیون اروپا، عناصر خاکی کمیاب را یکی از حیاتی ترین منابع برای این منطقه می داند. اکثریت قریب به اتفاق عناصر خاکی کمیاب از چین استخراج می گردد. البته که راه استخراج این معدن در سوئد هم طولانی است.

ال کاب گفته میخواهد درخواستی برای امتیاز بهره برداری در سال 2023 ارائه دهد، اما حداقل 10 تا 15 سال طول خواهد کشید تا بتواند به طور بالقوه استخراج و ارسال به بازار را شروع کند.

فرایند تصویب معادن تازه در این کشور شمال اروپا طولانی و سخت است، زیرا این قبیل عملیات اغلب ریسک تاثیر بر منابع آب و تنوع زیستی در مناطقی که در آن واقع شده اند را افزایش می دهد.

علاوه بر این، اریک جانسون، زمین شناس ارشد در گروه منابع معدنی سازمان زمین شناسی سوئد گفت: اروپا در حال حاضر فاقد ظرفیت کامل برای پردازش عناصر خاکی کمیاب و فراوری محصولات واسطه ای است.

در حالی که گمان می رود این کشف، بزرگترین در اروپا باشد، اما در مقیاس دنیای کوچک است و کمتر از یک درصد از 120 میلیون تن برآورد شده در سراسر دنیا است که سازمان زمین شناسی ایالات متحده تخمین عنوان نموده است.

سال 2023، کمیسیون اروپا گفت که 98 درصد از عناصر خاکی کمیاب مورد استفاده در اتحادیه اروپا از چین وارد می گردد. اتفاقی که بروکسل را بر آن داشت تا از کشور های عضو بخواهد ظرفیت های استخراج خود را توسعه دهند.

منبع: همشهری

منبع: فرادید
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2148

به "کشف بزرگ یک شرکت سوئدی درباره عناصر خاکی کمیاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بزرگ یک شرکت سوئدی درباره عناصر خاکی کمیاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید