کمبود ویتامینD و ریزش مو

به گزارش لیسو، چگونه کمبود ویتامین D و ریزش مو به یکدیگر ارتباط پیدا می نمایند؟ آیا ویتامین D فقط برای سلامت استخوانها مهم است؟ جهت پی بردن به این موارد، ضروری است در خصوص ارتباط میان ویتامین D و سلامت مو آگاهی بدست آورید.

کمبود ویتامینD و ریزش مو

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع: راسخون

چگونه کمبود ویتامین D و ریزش مو به یکدیگر ارتباط پیدا می نمایند؟ آیا ویتامین D فقط برای سلامت استخوانها مهم است؟ جهت پی بردن به این موارد، ضروری است در خصوص ارتباط میان ویتامین D و سلامت مو آگاهی بدست آورید.

اغلب ویتامینD را ویتامین آفتاب می نامند، به این دلیل که براحتی می تواند به وسیله بدن با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در صبح زود کسب گردد. با این حال، خیلی کم متوجه این موضوع هستیم که این روزها بندرت زمانی را صرف سپری کردن زیر آفتاب طراوت بخش می کنیم. این بدان معناست که ویتامینD در سطوح پایین تری در بدن وجود دارند که ازطریق چندین نشانه آشکار می گردد. یکی از این علائم ضعیف شدن ریشه مو، از دست دادن رنگ طبیعی مو و ریزش آن است.

چگونه ویتامین D و ریزش مو به یکدیگر مربوط می شوند

ویتامین D یکی از ویتامینهای ضروری بوده که برای جذب کلسیم ضروری است. در حالی که عموماً بر این باورند که کلسیم تنها مسئول سلامت استخوانها است، واقعیت امر این است که برای داشتن مویی سالم و قوی هم این ویتامین مورد احتیاج است. هنگامی که مقدار ویتامین D بدن کمتر باشد، بر مقدار کلسیم تأثیر می گذارد، که به نوبه خود به شیوه های مختلفی باعث ریزش مو شده، بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. بعلاوه ویتامینD به رشد فولیکول های مو یاری نموده و اسیدهای چرب را در اختیار دارد که در تقویت مو مهمند. این اسیدهای چرب، فراوری چربی های طبیعی پوست سر را تنظیم نموده و حتی به جلوگیری از شوره سر یاری می نمایند. به این ترتیب، کمبود ویتامینD می تواند منجر به ریزش مو گردد.

در مطالعه ای که اخیراً بر روی موش ها انجام گرفت، معین شد که محروم کردن آنها به طور کامل از ویتامین D منجر به ریزش مو همراه با علائم بیماری راشیتیسم می گردد. بنابراین، کمبود این ویتامین، به اسم یکی از علل ریزش مو نسبت داده می گردد. با این حال، در هیچ تحقیقی به طور روشن ثابت نشده است که کمبود این ویتامین به طور مستقیم عامل از دست دادن مو می باشد.

توجه به این موضوع مهم است که ریزش مو ممکن است به چندین دلیل دیگر اتفاق بیافتد. برای اینکه معین کنید آیا ویتامین D مقصر واقعی است یا خیر، باید به دکتر خود مراجعه نموده و دلیل ریشه ای مشکل را بیابید. چنانچه دلیل ریزش مو، کمبود ویتامینD باشد، ممکن است از شما خواسته گردد رژیم غذایی خود را تغییر داده و شاید مکمل های غذایی در اختیارتان قرار دهند تا مقدار این ویتامین در بدنتان افزایش یابد.

چگونه سطوح ویتامین D را افزایش داده تا ریزش مو کاهش یابد

همانطور که قبلاً اشاره شد، اولین کاری که باید انجام دهید، مشورت با دکترتان است تا پی ببرید آیا در واقع کمبود ویتامین آفتاب است که باعث ریزش موی شما شده یا خیر. اگر دلیل آن کمبود این ویتامین باشد، می توانید کارهای خاصی انجام داده و غذاهای بخصوصی میل کنید که به شما یاری می نمایند با این مشکل مبارزه کنید. در اینجا این روش ها ذکر شده اند:

سعی کنید صبح زود حداقل به مدت پنج دقیقه آفتاب بگیرید. هر چه زودتر باشد، تأثیر بهتری خواهد داشت.این زمان می تواند بین ساعت 6 تا 10 صبح باشد و هر زمانی غیر از آن می تواند برای پوست مضر باشد به این دلیل که نور خورشید در غیر از این ساعات بیش از حد قوی است.

غذاهایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین D باشند. این غذاها شامل محصولات لبنی، مانند کره، ماست، شیر ساده، و ماهیهای روغنی مانند ماهی آزاد و شاه ماهی است.

هیچ مکمل اضافی ویتامینD مصرف نکنید مگر اینکه به وسیله دکترتان تجویز شده باشد. ویتامین D بیش از مقدار در بدن می تواند ایجاد مسمومیت کند، به این دلیل که این ویتامین، یک ویتامین محلول در چربی است و به راحتی دفع نمی گردد. حتی زمانی که به شیوه های طبیعی متوسل می شوید تا به افزایش سطح ویتامین D بیانجامد، مانند زمان صرف در نور خورشید و یا تغییر در رژیم غذایی، این کار را در حد افراط انجام ندهید. صرف زمان زیادی زیر نور خورشید می تواند پوست شما را تیره نموده زیرا این کار فراوری میلاتونین در بدن را افزایش می دهد. صرفاً از روشهای فوق به شیوه ای درست پیروی کنید تا با مشکل ریزش موی سرتان مبارزه کنید. از موهای خود به روشهای دیگری مانند ماساژ به طور مرتب با روغن و دوری از محصولات آرایشی مربوط به مو که به شدت شیمیایی هستند، از موهایتان مراقبت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1783

به "کمبود ویتامینD و ریزش مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود ویتامینD و ریزش مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید