7 راه حل برای لاغری در افراد دیابتی

به گزارش لیسو، اگر به دیابت مبتلا هستید ، کاهش وزن به شما یاری می نماید تا بتوانید اندازه انسولین و داروهای دیگری که مصرف می کنید را کاهش دهید. اگر دارای اضافه وزن هستید و به دیابت نوع 2 هم مبتلا می باشید تنها کاهش چند کیلوگرم از وزنتان می تواند اندازه قندخون شما را پایین آورده و سبب بهبود سلامت شما گردد اینکار باعث می گردد شما احساس بهتری داشته باشید.

7 راه حل برای لاغری در افراد دیابتی

7 ترفند برای کاهش وزن افراد دیابتی

تصحیح عادات غذایی و ورزش منظم از کلید های کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت است، اما گاهی تبدیل این امور به عادات روزانه، بسیار چالش برانگیز است. این ترفند های ساده را به کار ببندید تا به وزن ایده ال خود دست یابید.
تغییرات کوچک، نتایج بزرگی در پی دارد
اضافه وزن نه تنها عامل فوق العاده خطرناکی در ابتلا به دیابت نوع 2 است، بلکه آن چند کیلو وزن اضافه، روش های کنترل دیابت را هم بغرنج تر می سازد. دکتر واندانا شیث، متخصص دیابت و تغذیه و سخنگوی انجمن تغذیه و دیابت معتقد است که کنترل وزن از بسیاری جهات بر کنترل دیابت تاثیرگذار است.

اضافه وزن منجر به مقاومت در برابر انسولین شده و فرایند کار انسولین طبیعی بدن را با مشکل روبرو می کند. به عبارت دیگر، کاهش وزن حتی به مقدار بسیار اندک مزایای فراوانی را در بر خواهد داشت. به عنوان نمونه طبق مطالعات منتشر شده در مجله مراقبت های کنترل شده و داروسازی تخصصی در سال 2014، A1C از مهم ترین شاخص های کنترل قند خون به شمار می رود و کاهش وزن به پایین آمدن مقدار این شاخص تا عدد 7، یعنی مقدار معمول و متعادل قند خون یاری شایانی می نماید. با ایجاد تغییراتی هر چند کوچک در برنامه غذایی و فعالیت های خود، در راستای هدف کاهش وزن قدم بردارید.

بشقاب های کوچکتر را جایگزین بشقاب های بزرگ نمائید
طبق نتایج مطالعات منتشر شده در مجله پژوهش در آگوست 2012، تعدادی افراد را مورد آنالیز قرار دادند و متوجه شدند شرکت کنندگانی که در بشقاب های بزرگ غذا میخوردند، اغلب با وجود اینکه غذای زیادی هم می خوردند، تصور می کردند که کمتر از حد معمول غذا خورده اند اما هنگامی که در بشقاب های کوچک همان حجم غذا را می خوردند، اینطور تصور می کردند که بیش از احتیاجشان غذا خورده اند.

شیث می گوید، افراد مبتلا به دیابت برای کاهش وزن از بشقاب و کاسه کوچکتر استفاده کنند تا غذای کمتری خورده اما حس سیری بیشتری داشته باشند. چنانچه غذای شما چندان زیاد نیست، بهتر است با یک متخصص دیابت یا تغذیه تبادل نظر کنید تا وی آموزش هایی را درباره حجم غذا و سلامت غذای مصرفی که ممکن است کمتر از تصور شما باشد، در اختیارتان قرار دهد.

پیش از غذا آب بنوشید
پیش از برداشتن قاشق و چنگال، لیوان آب را بردارید. نوشیدن آب پیش از صرف غذا موجب کاهش وزن افراد دیابتی شده و از اضافه وزن جلوگیری می کند. نوشیدن آب باعث می شود به سرعت احساس سیری نمائید، بعلاوه اینکه به بدنتان آبرسانی نموده اید.

شیث می گوید، این یک استراتژی بسیار ساده و بعلاوه مطلعانه است. آیا تمایل دارید با کالری های کمتر، سیری بیشتر را تجربه کنید؟ شام یا ناهار خود را یک بشقاب سالاد مغذی یا یک کاسه سوپ کم چرب و کم سدیم شروع کنید.

آنچه می خورید را یادداشت نمائید
یادداشت برداری از آنچه خورده اید، محاسبه و کنترل آنچه دریافت نموده اید را ساده تر می سازد. دکتر جسیکا کاندال از دیگر سخنگویان انجمن تغذیه و دیابت می گوید، ثبت غذاهای روزانه به ویژه برای ارزیابی مقدار کربوهیدرات هایی که دریافت نموده اید، بسیار مفید است.

به اعتقاد کاندال، گرچه مقدار احتیاج افراد به کربوهیدرات از فردی به فردی دیگر فرق دارد اما 30 تا 40 گرم کربوهیدرات در هر وعده برای اغلب زنان کفایت می کند. مقدار احتیاج مردان در هر وعده به 45 تا 60 گرم می رسد. میان وعده ها هم باید فقط حاوی 15 گرم کربوهیدرات باشند. یک متخصص تغذیه یا دیابت شما را از مقدار کربوهیدرات انواع مختلف غذاها مطلع خواهد نمود.

برای سلامتی به پا خیزید
قطعا می دانید که برای کاهش وزن باید ورزش کنید، اما به یاد داشته باشید که یافتن راه های هرچند کوچک برای فعالیت هم به سوزاندن کالری ها یاری می کند. با ایستادن های ساده شروع نمائید. طبق اعلان مرکز محاسبات کالری از سوی دانشگاه پزشکی ماری لند، چنانچه شخصی که 75 کیلو وزن دارد فقط به مدت 1 ساعت امور ساده اداری را به جای نشسته، ایستاده انجام دهد، می تواند 240 کالری بسوزاند.

شیث می گوید، بدین منظور از یک زمان سنج بهره ببرید تا هر نیم ساعت یکبار به شما اخطار دهد که باید بایستید و فعالیت داشته باشید. در اطراف قدمی بزنید، حرکات کششی، چرخشی انجام دهید یا دمبل بزنید، هر 30 دقیقه یکبار با فعالیت به بدن خود زنگ سرگرمی بدهید.

از صرف غذا در مقابل تلویزیون اجتناب کنید
خوردن غذا در مقابل تلویزیون یا کامپیوتر کوشش افراد مبتلا به دیابت برای کاهش وزن را خنثی می کند. طبق مطالعات منتشر شده در سال 2013 در مجله تغذیه بالینی امریکا، خوردن غذا در مقابل تلویزیون یا لوازم سرگرم کننده دیگر موجب می شود که فرد بیشتر از حد معمول غذا بخورد.

بعلاوه در این مطالعه تعیین شد که غذا خوردن های مطلعانه، بی آنکه نسبت به محاسبه کالری ها سختگیر باشیم، منجر به تناسب اندام می شود. همه وعده های غذایی خود را پشت میز غذاخوری میل کنید و بر آنچه می خورید، تمرکز کنید. همین امر باعث می شود تا از غذا لذت ببرید.

پس از صرف وعده های غذایی پیاده روی کنید
سپری نمودن روز بی آنکه وقتی را به ورزش اختصاص داده باشید چندان سخت نیست، به همین علت پس از انتها هر وعده غذایی کمی فعالیت بدنی ضمیمه آن وعده نمائید. پس از هر وعده 10 دقیقه قدم بزنید که یاری شایانی به عادت های منجر به فعالیت بدنی می کند و برای کنترل شاخص قند خون و کاهش وزن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتایج مطالعه ای که در اکتبر سال 2013 درباره کنترل دیابت به چاپ رسید حاکی از آن بود که فایده 15 دقیقه پیاده روی پس از هر وعده غذایی در افرادی که در خطر ابتلا به دیابت هستند بیش از 45 دقیقه قدم زدن و پرسه زدن های صبح هنگام یا بعدازظهر است و منجر به کنترل شاخص قند خون می شود.
خودتان را از هیچ چیز محروم نکنید
کراندال معتقد است، جاده ی کاهش وزن برای کنترل دیابت با گرسنگی های طولانی سنگفرش نشده است. قطعا باید مراقب کالری های دریافتی خود باشید اما هرگز نباید خود را از خوردن محروم کنید و گرسنگی بکشید؛ زیرا همین امر منجر به پرخوری در ساعات پیش روی می شود.

در جهت وعده های غذایی منظم و میان وعده های متعادل گام بردارید. شیث خاطر نشان می کند که جای دادن کربوهیدرات، پروتئین و چربی در برنامه غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اجتناب کامل از گروه های خاصی از مواد غذایی موجب عدم توازن در بدن خواهد شد و نتایج زیانبار و خلاف انتظاری در برخواهد داشت. عدم جذب کالری کافی هم مشکلاتی را در پی خواهد داشت. یک بار دیگر تکرار می کنیم که، متخصص تغذیه یا دیابت به درک بهتر از توازن در کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها یاری خواهد نمود و تصویری کامل از آنچه شما بدان احتیاج دارید برایتان ترسیم خواهد نمود.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1804

به "7 راه حل برای لاغری در افراد دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 راه حل برای لاغری در افراد دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید