عمده صادرات ایران به اروپا چیست؟

به گزارش لیسو، تهران (پانا) - شرایط تجارت مشترک ایران با اتحادیه اروپا در 10ماهه سال 2020 بهبود نسبی یافته است.

عمده صادرات ایران به اروپا چیست؟

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا 5 روزه از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، این مرکز در جدیدترین گزارش خود به آنالیز شرایط تجارت ایران با اتحادیه اروپا و اتحادیه اوراسیا در امسال پرداخته است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این اتاق، در ده ماهه ابتدایی 2020، هر چند میزان واردات ایران از اتحادیه اروپا کاهش یافته اما میزان صادرات افزایش محدودی را به ثبت رسانده و به این ترتیب شرایط ایران در تجارت مشترک میان دو طرف، بهبودی نسبی را نشان می دهد.

در میان کشورهای اروپایی واردکننده کالا از ایران، مانند سال های قبل، همچنان آلمان اصلی ترین شریک اروپایی به شمار می رود و در 10 ماهه ابتدایی امسال میلادی، 232 میلیون یورو، معادل 36 درصد از کل صادرات به اروپا را به خود اختصاص داده است.

پس از آلمان، هلند با 110، ایتالیا با 84، اسپانیا با 45 و بلژیک با 30 میلیون یورو دیگر واردکنندگان اصلی کالا از ایران به شمار می فرایند.

در میان کالاهای ایرانی صادر شده به اروپا نیز مواد و محصولات غذایی و حیوانات زنده 40 درصد از کل سبد صادراتی را تشکیل می دهند و پس از آن، مواد شیمیایی با 19 درصد، سوخت های معدنی با 16 درصد، کالاهای صنعتی با 11 درصد، مواد خام غیر خوراکی با 10 درصد و سایر کالاها با چهار درصد در رده های بعدی قرار دارند.

در میان صادرکنندگان اروپایی کالا به ایران نیز آلمان با یک میلیارد و 226 میلیون یورو در این حوزه نیز صدر نشین است و پس از آن، ایتالیا با 474، هلند با 298، فرانسه با 206 و اسپانیا با 165 میلیون یورو دیگر صادرکنندگان اصلی اروپایی به ایران بوده اند. در میان کالاهای اروپایی، 33 درصد از کل واردات ایران به ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، 27 درصد به مواد شیمیایی و 14 درصد به محصولات غذایی اختصاص یافته است.

اتاق بازرگانی تهران همچنین آخرین شرایط تجارت مشترک میان ایران و اورآسیا را نیز آنالیز نموده و بر این اساس با وجود افزایش صادرات به بعضی کشورهای عضو این اتحادیه، با شیوع کرونا، میزان تجارت مشترک در میان همسایه های شمالی نیز افت نموده است.

بر این اساس میزان تجارت کالایی ایران و اوراسیا در هشت ماهه ابتدایی سال 1399، تقریبا 1.4 میلیارد دلار بوده 2.8 درصد از کل ارزش تجارت کالایی ایران را تشکیل می دهد اما میزان این تجارت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی 11 درصدی را پشت سر گذاشته است.

ایران در این مدت 629 میلیون دلار به اوراسیا صادرات داشته که از نظر وزنی 20 و از نظر ارزشی کاهشی شش درصدی را نشان می دهد. در این مدت ایران توانسته صادرات خود به روسیه و بلاروس را به شکل جدی افزایش دهد اما کاهش صادرات به دیگر کشورهای عضو این اتحادیه، آمار فعلی را به ثبت رسانده است. محصولات کشاورزی اصلی ترین صادرات ایران به اوراسیا بوده و روسیه و ارمنستان اصلی ترین کشورهای واردکننده کالا از ایران در این مدت بوده اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 1377

به "عمده صادرات ایران به اروپا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمده صادرات ایران به اروپا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید