کشف نو دانشمندان در مورد نحوه متاستاز سرطان، شناخت ما را متحول کرده و می تواند منجر به ساخته شدن داروهایی نو برای پیشگیری از متاستاز شود!

به گزارش لیسو، توانایی سرطان برای توسعه و انتشار در بدن یکی از مخرب ترین ترفندهای آن است. اکنون دانشمندان کمبریج پروتئینی را شناسایی کرده اند که نقش کلیدی در متاستاز دارد، که نه تنها می تواند منجر به یک درمان بالقوه جدیدشود، بلکه برای اولین بار نشان می دهد که این فرآیند منحصر به سرطان نیست.

کشف نو دانشمندان در مورد نحوه متاستاز سرطان، شناخت ما را متحول کرده و می تواند منجر به ساخته شدن داروهایی نو برای پیشگیری از متاستاز شود!

مهم نیست که سرطان در کجای بدن منشا می گیرد، سرطان در نهایت می تواند از طریق فرآیندی به نام متاستاز شروع به توسعه در سایر اندام ها و باف ها کند که درمان آن را بسیار سخت تر می کند. متأسفانه، هنوز چیزهای زیادی در مورد متاستاز وجود دارد که دانشمندان آن را درک نمی کنند.

در مطالعه تازه، دانشمندان کمبریج نه تنها یک مکانیسم تازه برای متاستاز کشف کرده اند. مدت ها تصور می شد که متاستاز یک فرآیند غیرطبیعی است که در سرطان ایجاد می شود، اما مطالعه تازه نشان داد که این فرآیندی است که از طریق سلول های سالم نیز استفاده می شود - سرطان فقط آن را برای اهداف خود ربوده است.

این تیم در حین بررسی ساختار سلولی به نام کانال نشت سدیم، غیرانتخابی (NALCN) به این کشف دست یافتند. این کانال ها روی غشای سلولی قرار دارند و نحوه ورود و خروج نمک به سلول را کنترل می کنند. در مطالعه تازه، محققان دریافتند که NALCN همچنین آزادسازی سلول ها از بافت ها به جریان خون را تنظیم می کند، جایی که می توانند از طریق سایر اندام ها و بافت ها جذب شوند.

در آزمایشات روی موش، دانشمندان عملکرد پروتئین NALCN را مسدود کردند و دریافتند که باعث متاستاز در سرطان معده، روده و پانکراس می شود. این نشان می دهد که این کار می تواند گزینه تازهی برای جلوگیری از متاستاز باشد و به طور بالقوه نتایج را برای بیماران مبتلا به سرطان بهبود بخشد.

اما شگفت انگیزترین کشف زمانی رخ داد که تیم این تکنیک را روی موش های بدون سرطان آزمایش کرد. مسدود کردن NALCN همچنین باعث می شود سلول های سالم از اندام های اصلی خود به اندام های دیگر مهاجرت کنند - به عنوان مثال، سلول های پانکراس به سمت کلیه حرکت کردند و در عوض به سلول های سالم کلیه تبدیل شدند.

پروفسور ریچارد گیلبرتسون، سرپرست گروه این مطالعه گفت: این یافته ها از مهم ترین یافته هایی هستند که در سه دهه اخیر از آزمایشگاه من بیرون آمده اند. ما نه تنها یکی از محرک های متاستاز را شناسایی کرده ایم، بلکه درک متداول این متاستاز را نیز تغییر داده ایم و نشان می دهیم که سرطان چگونه فرآیندهای سلول های سالم را برای منافع خود ربوده است. اگر این موضوع از طریق تحقیقات بیشتر تایید شود، می تواند پیامدهای گسترده ای برای نحوه جلوگیری از توسعه سرطان داشته باشد و به ما امکان می دهد این فرآیند را برای ترمیم اندام های آسیب دیده بهره برداری کنیم.

این تیم اکنون قصد دارد راه هایی را برای استفاده از این کشف برای جلوگیری از متاستاز، از جمله امکان استفاده از داروهای از قبل موجود، با هدف تازه را بررسی کند.

این تحقیق در مجله Nature Genetics منتشر شد .

منبع: دانشگاه کمبریج

منبع: یک پزشک
انتشار: 12 مهر 1401 بروزرسانی: 12 مهر 1401 گردآورنده: liso.ir شناسه مطلب: 2102

به "کشف نو دانشمندان در مورد نحوه متاستاز سرطان، شناخت ما را متحول کرده و می تواند منجر به ساخته شدن داروهایی نو برای پیشگیری از متاستاز شود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نو دانشمندان در مورد نحوه متاستاز سرطان، شناخت ما را متحول کرده و می تواند منجر به ساخته شدن داروهایی نو برای پیشگیری از متاستاز شود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید